Apotekaren måste stödja patienten

Det finns ett mycket stort behov av information kring läkemedel. Det visar en studie från 1995, genomförd i USA, som visar att för varje dollar som spenderas på läkemedel orsakas en kostnad på drygt en dollar på grund av att patienten inte vet hur de ska använda läkemedlet. I USA köps det läkemedel för 74 […]

23 jul 2002, kl 02:37
0

Det finns ett mycket stort behov av information kring läkemedel. Det visar en studie från 1995, genomförd i USA, som visar att för varje dollar som spenderas på läkemedel orsakas en kostnad på drygt en dollar på grund av att patienten inte vet hur de ska använda läkemedlet. I USA köps det läkemedel för 74 miljarder dollar varje år och de onödiga kostnaderna orsakade av dålig förståelse kring läkemedelsanvändningen beräknas till 76 miljarder dollar årligen.
Det är apotekens viktigaste uppgift att lösa detta problem, menar John Gans, apotekare från USA.
? Patienten är vår viktigaste uppgift, inte medicinen, säger han. Det är totalt vettlöst att expediera ett läkemedel utan att informera eller rådgöra med patienten. Då bistår man bara med kostnaden, men inget värde. Patienterna vill ha kontroll över sina egna läkemedelsterapier, det måste vi hjälpa dem med. 

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng