Amerikaner efterfrågar mer läkemedel efter reklam

En tredjedel av alla amerikaner har bett sin läkare skriva ut läkemedel som de hört om via reklam, och 44 procent av dessa fick ett recept på den efterfrågade medicinen. Det visar en ny undersökning gjord av bland annat Harvard School of Public Health.

10 mar 2008, kl 11:23
1

Det är tidningen USA Today som tillsammans med The Kaiser Family Foundation och Harvard School of Public Health gjort en rundringning till 1695 amerikaner för att undersöka deras attityder till reklam för receptbelagda läkemedel.

Resultaten visar att över nittio procent av de tillfrågade amerikanerna svarade att de sett eller hört reklam för receptbelagda läkemedel. Och en tredjedel har bett sin läkare om att få ett av dessa läkemedel förskrivet. Av dessa fick 44 procent ett recept på den efterfrågade medicinen, och 54 procent svarade att deras läkare rekommenderat dem att ta ett annat läkemedel. Totalt hade 82 procent av de som frågat sin läkare om ett läkemedel gått från besöket med ett recept i handen, antingen för exakt det preparat de frågade efter eller ett annat.

En knapp majoritet av de tillfrågade, 56 procent, säger att de tycker att läkemedelsreklamen ger utmärkt information om de möjliga fördelar som finns med en viss medicinering. Men ungefär lika många anser att reklamen ger dålig information om eventuella risker med ett läkemedel.

Reklam för receptbelagda läkemedel direkt till allmänheten är tillåtet i USA sedan 1997 och läkemedelsindustrin i USA spenderar över fyra miljarder dollar per år på reklamen.

I Europa har EU-kommissionen nyligen presenterat ett förslag om att låta läkemedelsföretag ge information om receptbelagt till allmänheten via radio och TV.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Detta är vare sig nytt eller överraskande – se t.ex. Hjemdahl P: Stark lobby vill tillåta direktreklam för receptbelagda läkemedel – är det av omsorg om patienten eller för att öka försäljningssiffrorna? Läkartidningen 2002; 99: 2374-5 (som skrevs i anslutning till debatten före/under 2002 då frågan även debatterades i tidningar och radion). Industrin vet att detta är effektivt och motiverar stora investeringar i DTC. Debatten 2002 stoppade införandet av DTC i Europa. Lobbyn har givetvis fortsatt och det märkliga är att man nu verkar ha accepterat DTC utan förnyad debatt. Ska inte ett så viktigt beslut – både medicinskt och ekonomiskt – föregås av en offentlig debatt där för- och nackdelar ventileras ordentligt?

    Paul Hjemdahl