All marknadsföring ska vara förankrad i gällande Fass-text

Anmäld: Glaxosmithkline (GSK)
Anmälare: Draco Läkemedel
Ärende: Marknadsföring i brev och broschyr av Seretide Diskus, ett kombinationspreparat för behandling av astma
Ärendenr: IGM W321/01

21 jun 2001, kl 14:26
0

I ett brev till alla distriktsläkare, och i broschyren ?Produktfakta?, anges under rubriken Dosering: ?Vid en eventuell akut försämring ska patienten behandlas enligt gängse praxis. Detta innebär för de flesta patienter att inhalationssteroiden dubbleras. Enklaste sättet att åstadkomma detta är att fördubbla den aktuella Seretidedosen??

Redan hösten 2000 påpekade Draco att underlag för denna rekommendation saknas och står i direkt strid med Fass-texten. GSK svarade att man inte skulle använda broschyren längre som även skulle makuleras.

IGM går på Dracos linje och bedömer att GSK medvetet valt att frångå gällande regler när man i brevet inledningsvis skriver: ?Något vetenskapligt stöd för dessa rekommendationer finns inte??. Något underlag för schablonmässig dubblering av dosen finns ej, vilket är avvikelse från grundkravet att all marknadsföring ska vara förankrad i gällande Fass-text. Detta inkluderar även indiaktioner och doseringar.

IGM finner att GSK med ovanstående marknadsåtgärd har brutit mot artiklarna 2 och 4 i Regler för läkemedelsinforma-tion. Företaget har därmed handlat i strid med god branschsed och åläggs att betala en IGM-avgift om 50 000 kr. GSK har valt att överklaga IGM:s bedömning.