Kan Aroniabär interagera med warfarin? Hur toxiskt är lokalbedövning som innehåller konserveringsmedel att ge intratekalt (i ryggmärgskanalen, redaktörens tillägg)? Är det lämpligt att behandla en ammande kvinna med läkemedlet terbinafin? Är det säkert att behandla en 13-åring med bupropion?
Det är några slumpvis valda färska exempel på alla frågor från vårdpersonal och farmaceuter som kommer till läkemedelsinformationscentralerna, LIC. Frågorna och tillhörande svar finns publicerade på svelic.se, en svensk webbtjänst för oberoende, evidensbaserad läkemedelsinformation. Ofta utgår frågan från ett enskilt patientfall och kan handla om allt ifrån terapival och biverkningsrisker till praktiska frågor om hållbarhet och delbarhet.
Läkemedelsfrågor från vård och farmaceuter
Experter vid någon av landets sju LIC vid universitetssjukhusen tar hand om frågorna, söker i litteraturen, tolkar, analyserar och skriver ett utredande svar som kan publiceras på sajten för alla att ta del av.
Läkemedelsinformationscentralerna driver sajten tillsammans och i samarbete med kollegorna bakom dess norska motsvarighet relis.no. I år firar svelic.se femårsjubileum. Läkemedelsvärlden fick en pratstund med Susanne Westman som är apotekare på läkemedelsinformationscentralen Elinor vid Norrlands universitetssjukhus, Umeå. Hon är en av dem som svarar på frågor till svelic.se. Hon är också sammankallande i den nationella svelic-gruppen och har varit med om att bygga upp informationssajten från start.
Svårare frågor i dag
Det verkar ofta vara ganska komplexa läkemedelsfrågor som ni får in och besvarar?
– Ja, på de enklare frågorna hittar man nog ofta svaren själv. Frågorna har också blivit allt komplexare i takt med utvecklingen av mer avancerade läkemedel. Vi får till exempel fler och fler frågor om biologiska läkemedel. Numer händer det nästan aldrig att jag kan svara direkt. Och det kommer också frågor som det inte går att svara på.
– Man får vara detektiv och dra slutsatser utifrån evidensen. Jag lär mig nya saker hela tiden, det är otroligt stimulerande.
Noggrann process
Hur går det till när ni tar fram den information som publiceras på sajten?
– När vi får in en fråga från vårdpersonal eller en farmaceut så tar en utredare vid någon av läkemedelsinformationscentralerna hand om den. Utredarna är ST-läkare och apotekare och har specialistläkare i klinisk farmakologi som backup. Utredaren gör en litteratursökning efter publicerade studier eller andra data som kan ge svar på frågan och skriver en utredning.
– Sedan läser någon annan av våra specialister utredningen och kontrasignerar. Oftast kvalitetssäkrar vi den också vid en diskussionsrond där många av oss deltar. Vi väger våra ord på guldvåg. Sedan är utredningen färdig att skicka till frågeställaren. Den publiceras också avidentifierad på svelic.se där vi hoppas att fler får nytta av den.
Inte för allmänheten
Vad är det för skillnad mellan er och Läkemedelsupplysningen hos Läkemedelsverket?
– Läkemedelsupplysningen är främst till för allmänheten medan LIC och svelic.se är till för hälso- och sjukvården och andra med läkemedelsansvar. Vi svarar inte på frågor från allmänheten utan hänvisar vidare till Läkemedelsupplysningen eller behandlande läkare. Och när det gäller förgiftningar så hänvisar vi till Giftinformationscentralen.
Men kan inte företagen som marknadsför läkemedlen svara på frågor om sina egna produkter?
– Läkemedelsföretagens information är i stor utsträckning begränsad till det som står i den fastställda produktresumén för läkemedlet. Vi har kompetensen och uppdraget att göra en oberoende tolkning av kunskapsläget utifrån tillgängliga data, och tar ansvar för våra tolkningar. Så vi har skilda roller, men värdesätter en bra dialog med företagen.
Vill nå fler
Svelic fyller ju fem år i år – vad har du för förhoppningar inför de kommande fem åren?
– Vi vill bli ännu mer kända i våra målgrupper så att fler använder möjligheten att söka bland alla utredningar vi redan gjort och att ställa nya frågor. Man får jättegärna kontakta oss. Om vi inte själva kan svara så är vi också bra på att ta reda på var informationen finns och slussa vidare.



