Viagra kan ge hörselbortfall

Amerikanska läkemedelsverket FDA ändrar varningstexten för ett antal läkemedel mot erektil dysfunktion efter rapporter om plötsligt hörselbortfall.

24 okt 2007, kl 11:35
0

Det är läkemedel mot erektil dysfunktion i klassen PDE5-inhibitorer som nu fått ny varningstext i USA. Enligt den nya texten ska patienter och vårdgivare vara uppmärksamma på plötsligt hörselbortfall.

Anledningen är att FDA funnit 29 rapporter med den här biverkan från patienter som behandlats med Viagra (sildenafil), Cialis (tadalafil), eller Levitra (vardenafil). FDA har granskat inrapporterade biverkningar från den här läkemedelsgruppen efter att en forskningsrapport i tidskriften Journal of Laryngology and Otology i våras rapporterade om några fall av plötsligt hörselbortfall.
– Eftersom viss förlust av hörselförmågan kan kopplas till åldrande så kanske inte de patienter som äter de här läkemedlen alltid tänker på att berätta för sin läkare om besvären, säger Janet Woodcok på FDA i ett utlåtande.

I de flesta rapporterade fall förlorade patienterna hörseln på ena örat. I en tredjedel av fallen var förlusten endast tillfällig. FDA skriver i ett utlåtande att även om man ännu inte kunnat styrka ett kausalt samband mellan läkemedlen och hörselbortfallen, så är kopplingen tillräckligt tydlig i de rapporterade fallen för att motivera en ändring av varningstexten.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng