Utmaningar för läkemedelsföretag i Kina

Många läkemedelsföretag ser Kina som en växande framtidsmarknad.
Men osäkerhet i sjukvårdssystemen gör att satsningarna kan bli en
utmaning.

27 sep 2010, kl 13:05
0

Många läkemedelsföretag blickar mot den kinesiska marknaden för att expandea på. Men landets läkemedelsmarknad, som är den femte största i världen, genomgår stora förändringar som gör den osäker för både företag och den egna regeringen. Det säger den kinesiska hälsoministern Chen Zhu i en intervju i Wall Street Journal.

Tidigare har landets läkare fått provision på de preparat som de förskrivit. För att minska kostnaderna har man bland annat bestämt att sätta fastpris på de 300 mest säljande läkemedlen. Det har gjort att priserna sjunkit mellan 30 och 50 procent vilket gjort att företag som etablerat sig i landet inte sålt så mycket som de hoppats.

Ytterligare en effekt av att många vill etablera sig i Kina är att det råder brist på bra säljpersonal. När många storföretag som Eli Lilly och Sanofi-Aventis rustar i landet blir det hård konkurrens om personalen rapporterar till CNN Money.

Trots att många av de största läkemedelsföretagen i världen finns i Kina motsvarar deras årliga försäljning bara en liten del av deras totala försäljning. En av anledningarna uppges vara att traditionell kinesisk medicin är det som säljer bäst.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng