Annons

Kunder har dålig koll på apotekskedjorna

Än har de nya apoteksaktörernas varumärken inte satt sig hos
konsumenterna. En undersökning från tidningen Market gjort visar att
många blandar ihop apoteken.

27 sep 2010, kl 12:10
2

Efter drygt åtta månader med nya apoteksaktörer på marknaden är det många konsumenter som inte kan skilja på de olika varumärkena. Enligt en undersökning som gjorts av branschtidningen Market visar att tre av tio inte minns vilken kedja de besökte senast.

Mest känt är inte helt oväntat Apoteket AB följt av Kronans Droghandel som är den tredje största kedjan med 173 apotek. Men det var bara 30 procent av de tillfrågade i undersökningen som kände till Kronans Droghandel, rapporterar Svenska Dagbladet. Apotek Hjärtat, som är den näst största efter Apoteket AB med 245 apotek, var känt bland 26 procent av de tillfrågade.

Doc Morris och Ica Cura har konsumenterna låg kännedom om, bara 3 procent kände till de båda. Mest okänt i undersökningen var Åhlens apotek som bara 1 procent visste fanns.

Undersökningen mäter också vilka kedjor som ökar mest i kännedom. Där ligger Apoteksgruppen högst som ökade med över 300 procent i kännedom sedan april. Men fortfarande är det bara 6 procent av konsumenterna som känner till dem.

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. I vintras, inför genomförandet av reformen, fanns en statlig hemsida där man kunde se vilka företag som skulle starta apotek. Där kunde man bl.a. läsa att Apotek Hjärtat ägs av ett riskkapitalbolag.

    Nu har jag inte kunnat återfinna denna hemsida. Det gör att det blir betydligt svårare för mig att “välja rätt”, enligt mina preferenser. Det är svårt att hitta var någonstans i närheten jag har ett apotek som tillhör en gruppering jag gillar. Jag måste veta namnet på varje grupp för att kunna se var de har sina apotek.

    En statlig apoteksförteckning vore bra.