I slutet av maj väntas Tamros styrelse ta beslut om de ska ge sig in på den svenska apoteksmarknaden. Men redan nu arbetar en projektgrupp med sex personer för fullt med att förbereda sig inför ett ja. Liksom flera av aktörerna kommer Tamro att försöka profilera sina apotek.
Medan vissa, som Foxfarmaci, gått ut med att de ska satsa på hälsa ut ett bredare perspektiv med blodtrycksmätningar och kostråd, väljer Tamro en annan linje.
-Vi kommer att satsa på läkemedel och rådgivning kring läkemedelsanvändning och inte på fettmätningar och bantningsråd, sade Annika Svedberg på Tamro Retail, vid en temadag om producentobunden läkemedelsinformation på torsdagen.
Enligt lagen ska varje apotek på den nya marknaden tillhandahålla individuell och producentoberoende information till kunderna. Under temadagendagen, som anordnades av Läkemedelsakademien och Apotekarsocietetens Förening för läkemedelsinformation, sade representanter från både Tamro och Apoteket AB att de ser informationen som ett självklart konkurrensmedel.
– Det är avgörande för oss nya aktörer att vi kan ge oberoende information till kunderna, annars väljer de någon annan, sade Annika Svedberg.
Hon berättade också att de ser mötet mellan patient och farmacevt som centralt och om aktören ger sig in på den svenska marknaden är tanken med en personlig farmacevt för intresserade kunder inte främmande.
De vill också gärna ha apotekare på posten som läkemedelsansvarig, något som skiljer dem från Apoteket AB.
– Jag vågar inte svara hur vi kommer att ställa oss i den frågan men vi har en etablerad stuktur för vad det innebär att vara läkemedelsansvarig farmacevt, sade Kristina Niemi från Apoteket AB:s kundcentrum.

