Slipper straffavgift trots otydlighet i tv-reklam

Slipper straffavgift trots otydlighet i tv-reklam

IGN saknar förutsättningar att kräva straffavgift av ett läkemedelsföretag som brustit i marknadsföringen.

9 jun 2022, kl 09:41
0

För tredje gången i år slipper ett företag straffavgift trots att Informationsgranskningsnämnden, IGN, har konstaterat att det bryter mot läkemedelsbranschens etiska regelverk. Anledningen är att det inte är med i Läkemedelsindustriföreningen, Innovativa mindre läkemedelsföretag, ASCRO eller Föreningen för generiska läkemedel. För att IGN ska kunna kräva en straffavgift av ett läkemedelsföretag är det en förutsättning att det är med i någon av dessa organisationer.

Det aktuella ärendet gäller läkemedelsföretaget Reckitt benckiser Nordics  marknadsföring av Galieve och Galieve Peppermint. Det är ett läkemedel mot magsår och gastroesofagal reflux som sura uppstötningar, halsbränna och matsmältningsbesvär.

IGN har uppmärksammat att minimiinformationen i en tv-reklam för läkemedlet var så otydlig att den endast kan läsas med ”stor svårighet”. Enligt regelverket måste läkemedelsinformation vara lätt läsbar. Om det hade funnits förutsättningar för IGN att ta ut en straffavgift hade företaget behövt betala 110 000 kronor för överträdelsen.

IGN har kontaktat Reckitt benckiser Nordic, men inte fått något svar. Nämnden uppmanar nu företaget att tänka på vad som framförts i beslutet.

De andra två gångerna i år då IGN inte har kunnat utkräva straffavgift berör företagen Organon Sweden AB och Unimedic pharma AB.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng