Så ska apotekens roll bli tydligare

Läkemedelssamtal och nationella indikatorer ska göra apotekens roll för bättre läkemedelsanvändning synligare.

15 mar 2013, kl 09:45
1

För snart två år sedan kom den svenska versionen av vad som är god kvalitet för apotekskunder, Good Pharmacy Practice. Det svenska GPP-dokumentet som togs fram av Apotekarsocieteten och Sveriges apoteksförening ska användas när Läkemedelsverket på uppdrag av socialdepartementet nu tar fram och utvecklar nationella indikatorer för god patientsäkerhet, tillgänglighet och kvalitet på apotek.

Med nationella indikatorer är det meningen att allmänheten ska ha ett underlag för att jämföra apoteken.
– Det är jättebra att man i arbetet med indikatorerna tar avstamp i det dokument som branschen själv ser som viktigt, säger apotekaren Annika Nordén Hägg som är en av dem som tagit fram det svenska GPP-dokumentet.

– Det blir en kvalitetsstämpel på att apoteken är en del av hälso- och sjukvården. Det är alldeles utmärkt.

Sommaren 2014 ska arbetet med de nationella indikatorerna vara klart. I den nationella läkemedelstrategin konstaterades i analysen 2012 att apoteksaktörernas roll behövde göras tydligare. Beslutet om de nationella indikatorerna är en del i det tydliggörandet. 

Det är också det andra uppdraget som Läkemedelsverket fått och som har sin upprinnelse i den nationella läkemedelsstrategin; strukturerade läkemedelssamtal. Tanken så som det formuleras i regeringsbeslutet är att läkare ska remittera patienter till läkemedelssamtalen och att ”farmacevterna ska återrapportera utfallet”.

Regeringen vill att försöksverksamheten inskränks till en avgränsad patientgrupp med dålig följsamhet och att försöket utvärderas. Utvärderingen ska vara klar den 15 december 2014.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Om man lägger till fel läkemedelsbehandling som orsak till dålig följsamhet kan det vara OK.