Reklam för receptfria läkemedel kan öka kostnader

När kraftfulla läkemedel blir receptfria ökar möjligheten att bygga starka varumärken. Detta kan öka risken för kostnadshöjande indikationsglidning. Från månadsskiftet finns två receptfria protonpumpshämmare på apoteken.

8 jun 2002, kl 13:42
0

Från månadsskiftet finns två receptfria protonpumpshämmare på apoteken ? förutom Losec Mups även Pantoloc. Därmed blir det också fritt fram för reklam för dessa syrahämmande läkemedel riktad direkt till allmänheten.


Detta väcker funderingar bland annat hos Eva Fernvall, ordförande för Vårdförbundet, fackförbund för landets sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker.


? Annonsering för receptfri Losec och Pantoloc kommer att bygga upp varumärkena. Man kan dra paralleller till lättölsreklamen, som banar väg för ökad konsumtion av starköl. På samma sätt kan reklam för receptfria varianter av läkemedel leda till ökad efterfrågan efter receptbelagda varianter, säger Eva Fernvall.


Hon betonar att det inte behöver vara negativt ? ökad användning av effektiva läkemedel kan vara  önskvärd. Men det finns även en risk att konsumenter begär mer kraftfulla läkemedel än vad deras symtom kräver ? något som i onödan kan leda till höjda läkemedelskostnader.


? Fler starka varumärken kan medföra mer indikationsglidning som inte är medicinskt motiverad.


Eva Fernvall anser att trenden mot allt fler receptfria läkemedel ökar kraven på att bra information riktas även till konsumenter.


 


Pantoloc utmanar


Pantoloc lanserades som den tredje protonpumpshämmaren på den svenska marknaden efter Losec och Lanzo ? men var den första i tablettform. Dock har försäljningen av Pantoloc varit blygsam i förhållande till de andra.


Nu kan en andra chans öppnas när Pantoloc kommer i en receptfri variant. Den receptfria indikationen är korttidsbehandling av symtom från sura uppstötningar och halsbränna. Om symtomen kvarstår efter två veckor uppmanas konsumenten att söka läkare.


? Vi har på rekordtid lyckats ta fram en receptfri förpackning om 14 stycken 20 mg-tabletter. Inom kort har vi också en burk med sju tabletter Pantoloc, säger Ola Levin, VD för Nycomed.


Priset för 14 stycken 20 mg-tabletter Pantoloc blir kring 170 kronor.


Ola Levin instämmer i ?lättölshypotesen?, särskilt när det gäller Pantoloc.


? Vi finns inte i allmänhetens medvetande, men vi hoppas att lanseringen av receptfrihet ska stärka Pantolocs varumärke. Losecs varumärke däremot är redan så enormt starkt, säger Ola Levin.


 


AstraZeneca ligger lågt


Läkemedelsverket godkände receptfria varianter av Losec Mups 10 mg och 20 mg i förpackningar om sju och 14 tabletter. Men AstraZeneca lanserar endast den svaga varianten nu.


Informationschefen Staffan Ternby säger att företaget inte har några planer på att börja sälja även receptfria 20 mg-tabletter nu.


? När H2-blockarna Zantac och Tagamet blev receptfria fick det inget större genomslag. Visserligen är Losec ett mycket starkt varumärke, men sannolikt tar receptfritt en liten marknadsandel.


Sten Erik Jensen

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng