Ökat missnöje med svensk vårdkvalitet

Under 2003 tog Hälso- och Sjukvårdens ansvarsnämnd emot 150 fler anmälningar jämfört med 2002. Nämnden menar att det beror på att allmänheten i större utsträckning ifrågasätter den svenska vårdkvaliteten.

20 apr 2004, kl 18:38
0

2003 fick Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, ta emot 3 377 anmälningar rörande hur hälso- och sjukvårdspersonal har utövat sitt yrke. Jämfört med 2002 är det en ökning med 150 ärenden.
? Det kan bero på ett ökat ifrågasättande av vårdkvaliteten bland allmänheten, säger Bo Örneryd, avdelningsdirektör på HSAN.
Även antalet avgjorda ärenden har ökat under samma år; 3 132 (2001), 3 151 (2002) och 3 278 (2003). Antalet balanserade, ännu inte avgjorda, ärenden har ökat från 1 341 till 1 413 och 1 508 under samma år. Sett till totala antalet patientkontakter, cirka 200 miljoner per år enligt Socialstyrelsen, är det dock få fall som anmäls.
? Det är en behandling på ungefär 67 000 som anmäls. Sen är det inte heller alla fel som anmäls, säger Bo Örneryd.
Mot den bakgrunden kan det förhållandevis låga antalet anmälningar inte ge någon rättvisande bild av kvaliteten av den vård som erbjudits i Sverige under året, menar han.
? Ökningen av antalet inkomna ärenden betyder på intet sätt att det också är fråga om en ökning av brister i vården. Det kan bara förklaras med att missnöjet med vården har ökat, säger Bo Örneryd.

Handläggningstiderna ökar
Totalt anmäldes 5 421 personer under 2003. 70 procent av dem var läkare, 12 procent var sjuksköterskor och barnmorskor och tre procent var tandläkare. Övriga tillhörde andra yrkesgrupper. Fler kvinnor än män anmäls, men bland läkarna är det fler män som anmäls.
Av de anmälda har 352 personer, eller 6,5 procent, fått någon form av sanktion ? återkallelse av legitimation, begränsning av förskrivningsrätt, prövotid eller disciplinpåföljd i form av varning eller erinran.
Antalet personer som varnas har ökat från 120 (2001) till 124 (2003) och antalet som bestraffats med en erinran har ökat från 157 (2001) till 176 (2003). Förra året var det 223 läkare som ålades en påföljd, 36 sjuksköterskor och barnmorskor samt 21 tandläkare. Övriga yrkesgrupper samlade 20 påföljder. Inom apoteksverksamhet delades 10 (2001), 11 (2002) respektive 4 (2003) påföljder ut.
HSAN:s verksamhet är så gott som helt anslagsfinansierad. Under 2003 uppgick nämndens kostnader till 24,7 miljoner kronor, vilket gör en kostnad om 7 541 kronor per avgjort ärende. Den genomsnittliga handläggningstiden har också ökat under åren, från 5 månader 2001 till 5,4 månader under 2003.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng