Annons

Och vinnaren är…

?Slogantävlingar och nya slagkraftiga deviser dyker snart upp. ?Mmm ? Malvitona.?, ?Känt folk käkar kinin?, ?Xenical. Correcting people.? ?

13 jun 2001, kl 18:31
0

Läkemedel är inget man skämtar om hur som helst, så är det bara. Nej, när jag tänker efter skämtar man nog inte om läkemedel över huvud taget. Saklighet och seriös framtoning är nog bra på sitt sätt, men visst riskerar läkemedelsbranschen att bli stämplad som lite trist och fantasilös. Tänk om man kunde ta ut svängarna ordentligt, vore det inte kul som omväxling? Varför inte släppa alla restriktioner och konventioner en tid, låt oss säga ett år, och låta kreativiteten blomma fritt? Begreppet ?innovativa läkemedelsföretag? skulle få en helt ny innebörd. Många till synes självklara marknadsföringsknep ligger förmodligen och lurar hos reklambyråerna som inte riktigt vågat applicera dem på läkemedel ännu, men nu får de fritt spelrum. Det börjar lite försiktigt med direktadresserad reklam till utvalda potentiella patienter. Fast pris hos din läkemedelsleverantör om du tecknar ett tvåårsavtal, dessutom en Dosett för en krona. Köp nu, betala i augusti. Gå med i kortisonklubben, krämer och salvor direkt hem i brevlådan.

Slogantävlingar och nya slagkraftiga deviser dyker snart upp. ?Mmm ? Malvitona.?, ?Känt folk käkar kinin?, ?Xenical. Correcting people.? eller varför inte ?Viagra Direkt, kan jag hjälpa till med något??. Vid nylanseringar blir det påkostade premiärpartyn med kändisar och fullmatade reportage i veckopressen. Alla vill äta samma medicin som Lasse Kronér och Baren-Bettan. Aftonbladet byter plötsligt fot och slår till med löpsedeln ?Så bra är ditt läkemedel. Vi har hela listan.?, för att inte tala om Expressens ?Miljoner patienter botade av läkemedel?. Kan man kanske hoppas att statsministern uttalar sig också? Och vem blir först med ett feministiskt läkemedel?

På höstkanten blir det sedan dags för årets Läkemedelsgala, kanske i samband med Läkemedelskongressen på den mystrendiga Älvsjömässan. Glitter och glamour; priser och PR. Årets analgetikum, årets läkemedelskonsulent och -konsument, årets bästa biverkan, årets nykomling. Årets läkemedelsverk. Hederspris för lång och trogen tjänst.

Någon av våra kommersiella TV-kanaler är säkert intresserad av att sända evenemanget (man kan ju tänka sig lite schysst skjutjärnsjournalistik som pausunderhållning) och reklamtid kan säljas dyrt. Sponsorer bör inte vara svåra att hitta; om inte annat kan man väl instifta ett pris till årets sponsor. Sedan dröjer det inte länge innan vi får se den stora Eurofusionsfestivalen; vilka företag går samman härnäst? Förhandlingarna sänds direkt dygnet runt via satellit medan Svenska Spel plockar fram löpande odds på såväl tänkbara uppköpskandidater som nya namn på de nybildade företagen. Ett hett tips är trestaviga ord som slutar på -tis?

Som vanligt kan emellertid verkligheten ofta överträffa fantasin. Ett av våra stora läkemedelsföretag har ? och det här är faktiskt alldeles sant ? registrerat nätadressen www.potent.nu under mottot ?Gnistan finns alltid kvar?. Tyvärr fanns den inte det när jag försökte ta en titt, men sidan var kanske överbelastad, vad vet jag?

Internet, förresten, hur kunde jag glömma det? Självklart kommer läkemedelsföretagens hemsidor att poppas upp med tävlingar, ljud och hoppande figurer. Läkemedelsverket lanserar interaktiv handläggning i realtid och WAP-telefonernas möjligheter ska vi bara inte tala om. Där ska ni se att? Nej, nu får det vara slut på det här tramset! Man skämtar inte om läkemedel! Speciellt inte om man är myndighetsperson. Usch nej!