Annons
Nytt pris ska belöna patientvänlig information

Nytt pris ska belöna patientvänlig information

Apotekarsocieteten lanserar ny tävling för att uppmuntra till bättre information om läkemedel och behandling.

19 jun 2017, kl 13:05
1

I dag finns all nödvändig information om ett läkemedel på bipackssedeln och i Fass. Men trots det är följsamheten till läkemedelsbehandling sviktande, i vissa fall så låg som 50 procent.

Med priset Bästa patientinformation vill Apotekarsocieteten lyfta fram goda exempel på nya sätt att nå patienterna med information om deras läkemedel.

– Syftet med priset är att synliggöra informationsinsatser som leder till att patienter använder sina läkemdel på ett för dem optimalt sätt och på så sätt får maximal nytta av sin behandling, säger Karin Meyer, vd för Apotekarsocieteten.

I och med priset begravs också den tidigare tävlingen om bästa bipackssedel. Enligt Lars Dagerholt, ordförande i Sektionen för läkemedelsinformation, som tagit initiativ till det nya priset, behöver sättet att kommunicera med patienter förnyas.

– Det finns goda siffror på att många patienter läser bipackssedeln, men det finns lika goda siffror på att många inte förstår den. Därför krävs det ytterligare insatser kring hur man ska ta sina läkemedel och priset är ett sätt att synliggöra goda exempel och inspirera kring hur man kan göra, säger Lars Dagerholt.

Tävlingsbidragen kan handla om enskilda läkemedel eller läkemedelsbehandling i stort och vara utformade i stort sett hur som helst: appar, digitala lösningar, filmer med mera. Enda kravet är att bidragen håller sig inom de lagstadgade kraven för läkemedelsinformation.

– Här tror jag att utrymmet är större än vad man anar och själva nyckeln till framgång är vad som fungerar – det vill säga vad människor faktiskt tar till sig av och förstår. Det är ibland annorlunda än vad man tänker på i första hand utifrån till exempel en myndighets- eller läkarroll, säger Lars Dagerholt.

Vad hoppas ni att få se för bidrag?
Vi ser fram emot riktigt goda exempel där man också kan härleda att patienter verkligen förstår sin behandling. Så länge man håller sig inom regelverket är det fritt fram att göra vad man vill, säger Lars Dagerholt.

Den som vill medverka i tävlingen om bästa patientinformation har fram till och med den 29 september på sig att skicka in sitt tävlingsbidrag. Det går också att nominera andras bidrag. Vinnaren utses sedan av en jury bestående av bland annat representanter för Apotekarsocieteten, patientorganisationer och kommunikationsspecialister och priset delas ut under Läkemedelskongressen den 7 november.

Mer information om priset hittar du här.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. I början av 90-talet tyckte jag att apoteken skulle satsa hårt på att öka följsamheten. Fördelen är bättre behandlingsresultat, men också att apotekens försäljning av receptbelagt skulle öka. Det kunde bli självfinansierande kanske. Om hälften inte tar någon medicin finns ju möjlighet att fördubbla försäljningen. Men jag är naturligtvis medveten om att bristande följsamhet kan orsakas av dålig eller ingen effekt. Det finns bevis för att i vissa fall är följsamheten högre för läkemedel med bättre effekt. Är diagnosen fel kan ju effekten utebli också. Som vanligt när det gäller läkemedel komplexare än vid första anblicken.