NSAID-preparat farligt efter hjärtinfarkt

Antiinflammatoriska läkemedel av NSAID-typen är farligt ihop med blodförtunnare efter hjärtinfarkt.

25 Feb 2015, kl 16:53
0

En dansk studie varnar för kombinationen med antiinflammatoriska läkemedel och de blodförtunnande medel som ofta skrivs ut efter en hjärtinfarkt, som aspirin och klopidogrel.

Studien visade att icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel, NSAID, fördubblade risken för allvarliga blödningar i denna patientgrupp. Risken var ökad även vid så kort behandlingstid som tre dagar, vilket man inte tidigare trott.

Undersökningen följde 62 000 patienter som haft en hjärtinfarkt och som överlevt denna med minst en månad. Under studietiden mellan 2002 och 2011 fick 34 procent minst ett recept på ett NSAID-preparat som ibuprofen eller naproxen, trots att det inte går ihop med danska riktlinjer.

Forskarna såg att NSAID-användning även ökade risken för att få stroke, en ny hjärtinfarkt eller för att dö i någon annan hjärtrelaterad orsak.

Råkar man ut för en allvarlig blödning måste man göra uppehåll i sin hjärtinfarktförebyggande blodförtunningsmedicinering vilket också kan vara farligt.

I artikeln som publicerats i JAMA skriver forskarna att fler studier behövs för att säkerställa sambanden men menar att läkare bör vara försiktiga med att skriva ut antiinflammatoriska NSAID-läkemedel till hjärtinfaktpatienter med annan behandling.