Njurskador bland barn efter vankomycin
Njurvävnad Foto: Istockphoto

Njurskador bland barn efter vankomycin

Akuta njurskador uppkom hos 14 procent av barnen på en klinik efter att de fått antibiotikumet vankomycin.

15 jan 2015, kl 09:57
2

En amerikansk studie visar på risken för barn att få akuta njurskador när de behandlas med intravenöst vankomycin. Läkemedlet används framförallt vid allvarliga svårbehandlade bakterieinfektioner orsakade av bakterier som är resistenta mot andra antibiotika.

Den retrospektiva studien följde upp alla de barn mellan 3 månader och 19 år som fått vankomycinbehandling på en barnklinik vid ett akademiskt sjukhus under en tidsperiod.
Under denna tid behandlades 175 barn med antibiotikumet under minst 48 timmar. Dessa patienter hade en normal njurfunktion från början.

Behandlingen ledde till att 13,7 procent av barnen fick akuta njurskador. För varje doshöjning på 5 mg/kg ökade risken med 16 procent. Skadorna uppkom också oftare för varje dag som behandlingen pågick. Om man använde andra njurtoxiska substanser samtidigt ökade också risken.

Studien är begränsad genom att den är retrospektiv och relativt liten. Ändå pekar resultaten på att njurskador är relativt vanligt vid vankomycinanvändning bland barn och att behandling bör kontrolleras väl.

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Hej!
    Artikeln heter “Factors Associated With Acute Kidney Injury in Children Receiving Vancomycin” publicerad i Annals of Pharmacotherapy
    Länken till den finns nu i vänsterspalten ovan.
    /Jonas Sandstedt

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng