Näsblod rapporterat med Risperdal

I Nya Zeeland har två rapporter kommit in om näsblod som har knutits till användning av schizofreniläkemedlet risperidon (Risperdal).

11 jun 2004, kl 12:40
0

En 57-årig kvinna i Nya Zeeland fick ymniga näsblödningar och huvudvärk direkt efter att hon startat behandlingen med risperidon 1 mg dagligen. Hon hade inte hypertoni sedan tidigare och tog inga andra mediciner. Risperidon sattes ut fyra dagar senare och näsblödningarna avtog helt. En 42-årig man utan tidigare historia av näsblod fick spontana näsblödningar när han tog risperidon. Koagulationstester visade på helt normal koagulation.

En sökning i WHO:s internationella biverkningsdatabas visade på ytterligare 54 rapporter angående näsblod associerat med risperidon. 37 av dessa innehöll tillräckligt mycket information för ett kausalsamband.

I 22 av fallen började näsblödningarna inom tre veckor efter behandlingens start. För 10 av 12 patienter, där utsättningsinformation fanns tillgängliga, avtog blödningarna då behandlingen sattes ut.

En rapporterad anledning kan vara trombocytopeni, som är en biverkan med risperidon. Hos nio av de 37 WHO-fallen fanns trombocytopeni rapporterad.

Varken i den Nya Zeeländska, brittiska eller svenska produkttexten nämns näsblod som en biverkan. I den amerikanska motsvarigheten till Fass, Physicians Desk Reference, står att i tidiga studier uppstod näsblod på mellan 1 på 100 till 1 på 1000 patienter.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng