Marie Eklund. Foto: Amina Manzoor

Marie Eklund om att hitta nya sätt

Hennes utmaning är att möta de nya behoven av kompetensutbildning.

26 Mar 2015, kl 12:09
0

Marie Eklund

Ny chef för Läkemedelsakademin vid Apotekarsocieteten

"Om man inte vet hur man ska kommunicera sin kunskap till kunden, så kommer det ändå inte kunden tillgodo."

Apotekarsocieteten har dragit igång en satsning på utbildningsverksamheten, som sköts via Läkemedelsakademin. I och med det har man rekryterat Marie Eklund som ny chef.
– Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag och att få arbeta som en del av Apotekarsocieteten där Läkemedelsakademin är en viktig pusselbit.  Apotekarsocieteten gör många bra saker och driver viktiga frågor, det vill jag vara en del av. Det är  också viktigt att vi utvecklar och utmanar oss att bli ännu bättre.
– Jag motiveras av att jobba mot externa kunder, samt att jobba med sälj och affärsutveckling. Samtidigt får jag i min nya roll behålla andra delar som jag tycker är roliga, att utveckla mitt eget ledarskap, att arbeta med apoteks- och läkemedelsområdet samt, förstås utbildning och den teknikutveckling som sker inom området.

Vad har du för bakgrund?
– Jag är apotekare och har pluggat i Uppsala. 1999 började jag på Apoteket AB och nu senast kommer jag från en tjänst som chef för Apoteksakademin, Apoteket ABs interna utbildningsenhet.

Vad har du med dig från din tid på Apoteksakademin?
– I och med omregleringen gick Apoteksakademin från att vara en intern utbildningsenhet till att bli ett dotterbolag för att sedan återgå till en intern enhet. Samtidigt var vi i allra högsta grad medverkande i att underlätta förändringsprocessen i resten av bolaget. Jag vet inte om annat än att jobba i en miljö präglad av stark förändring.

Läkemedelsbranschen genomgår ju en förändring, där det inte längre är några stora bolag som har mycket tid och pengar att skicka personal på utbildning. Hur ser du på det?
– Jag ser det som en möjlighet. Det som sker i läkemedelsbranschen nu är liknande det som apoteksbranschen gått igenom. Från att ha haft stora företag med egna utbildningsenheter, får vi mindre bolag som inte mäktar med att driva egna utbildningar och som behöver stöd. Det gäller att möta de behov som dessa kunder har. De har ofta en mindre budget och mindre tid att släppa iväg folk, utmaningen är att möta behoven på ett smart sätt.

– Jag ser också en växande potential i att landstingen anställer fler kliniska farmaceuter. Det finns ju ett utbildningsbehov även där.

Apoteksanställda har vittnat om att de främst får kompetensutveckling inom sälj, hur tänker du kring det?
– Jag har jobbat en hel del med sälj- och kommunikationsutbildningar. Det är viktigt att visa på nyttan även av dessa utbildningar, för mig är det verktygen med vilka man kan ”sälja in” sin farmaceutiska kompetens till kunden. Självklart är det viktigt med en gedigen grundkompetens men om man inte vet hur man ska kommunicera sin kunskap till kunden, så kommer det ändå inte kunden tillgodo.

– För mig är sälj inte nödvändigtvis att sälja en produkt eller en tjänst med vidhängande pengatransaktion. Det kan likväl vara att sälja in en idé, en upplevelse eller varför inte kompetens i en specifik fråga? Sälj handlar också om att ha en hög medvetenhet mot vem och vilka jag riktar mitt erbjudande. Den erfarenheten hoppas jag även ska komma Apotekarsocieteten till godo, jag tror vi har att vinna på att bli ännu mer utåtriktade för att på så sätt göra Sverige kunnigare om läkemedel.