Annons

Kraftig vinstökning för P&U och Astra

Astra redovisar på egen hand en större vinstökning för 1998 än det redan sammanslagna Pharmacia & Upjohn, som dock nådde de uppsatta försäljningsmålen.

3 jul 2002, kl 20:00
0

En kraftig försäljningsökning i USA och stora framgångar för flera nylanserade produkter gjorde att Pharmacia & Upjohn nådde det uppsatta målet med en tvåsiffrig vinsttillväxt. Nettoresultatet för hela 1998 ökade med 12 procent till 830 miljoner dollar eller 6,5 miljarder kronor. En fortsatt vinstökning i samma storleksordning förväntas även för 1999.
Koncernens totala försäljning av receptförskrivna läkemedel ökar med 14 procent. Den största försäljningsframgången står glaukommedlet Xalatan för som mer än fördubblade försäljningen. Det är nu Pharmacia & Upjohns näst största produkt. Lanseringen av inkontinensmedlet Detrusitol har varit framgångsrik. Cancermedlet Camptosar fortsätter att växa tack vare utökade indikationer. Sverige är en av de få marknader där försäljningen minskat, vilket främst beror på försäljningen av Nutrition till Fresenius.


Sista egna bokslutet?
Astra redovisar en stark resultatrapport i den som troligen blir den sista som fristående bolag. Under 1998 ökade koncernens försäljning med 27 procent till 57, 2 miljarder kronor. Vinsten före skatt 1998 hamnade på 16,4 miljarder kronor, en ökning med 15 procent från förra årets 14,3 miljarder.
I Europa steg försäljningen med 12 procent. Strategin för att begränsa den konkurrerande parallellimporten av Losec på den europeiska marknaden verkar att ha lyckats. Astmamedlet Pulmicort sålde fortsatt bra i Europa.
En besvikelse är dock den dåliga försäljningen av Pulmicort på USA-marknaden. Däremot går lanseringarna av hjärtmedicinen Atacand och astmamedlet Oxis bättre än förväntat. 
Trots att Astra idag står starkare än någonsin anser Håkan Mogren att skälen för samgåendet med Zeneca är lika giltiga som då planerna på ett samgående lanserades. Samgåendet granskas just nu av EU-komissionen.