Kombination av
SSRI och NSAID förstärker risken för magblödning

Patienter som äter SSRI-preparat och antiinflammatoriska NSAID-medel löper tolv gånger så stor risk att drabbas av blödningar i magen. Det visar en stor dansk studie.

14 jan 2003, kl 11:51
0

Annons

Danska forskare har följt upp 25 000 danskar som mellan 1991 och 1995 använde SSRI-medel.

I studien som publiceras i senaste numret av Archives of Internal Medicine fann de att patienter som använder SSRI-medel löper cirka 3.6 gånger större risk att drabbas av blödningar i magen än personer som inte använder dessa medel.

I kombination med ett NSAID-medel var risken tolv gånger så stor. SSRI-preparat i kombination med låga doser acetylsalicylsyra ökade risken för blödning drygt fem gånger.

Forskarna beräknar att den som använder SSRI-medel löper drygt dubbelt så stor risk att drabbas av magblödning jämfört med den som inte använder medlet. Man fann inte någon förhöjd risk bland patienter som medicinerade med antidepressiva som inte verkar på serotoninreceptorerna.

Fynden indikerar att SSRI-behandling ökar risken för magblödningar och att risken förstärks i kombination med NSAID-medel.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng