KBT bäst i längden mot sömnsvårigheter

KBT bäst i längden mot sömnsvårigheter

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat sig ge bättre hjälp ensamt än i
kombination med sömnmedel mot insomni. I alla fall på lång sikt.
Resultaten från studien som omfattade 160 personer presenteras i
veckans nummer av JAMA. 

20 maj 2009, kl 12:51
0

Behandling av patienter med insomni inkluderar KBT och sömnmedicin. Dock har det varit oklart om en kombinerad behandling av KBT och sömnmedel skulle förbättra effekterna och reducera problemen ytterligare. Nu har forskare utvärderat korta- och långsiktiga effekter av behandling enbart med KBT eller i kombination med sömnmedlet zolpidem (t.ex Stilnoct).

I försöksstudien jämfördes förändringar med avseende på insomningstid, vaken tid efter att ha somnat, effektiv sömn och total sovtid. Forskarna fann att de två behandlingarna initialt var likvärdiga. De kortsiktiga effekterna av både KBT som ensam behandlingsmetod och KBT i kombination med zolpidem var efter 6 veckor förbättrad sömn med avseende på alla parametrar för drygt hälften av de 160 studiedeltagarna.

Däremot upptäcktes skillnader efter ett halvår. Då noterade studieledarna att de patienter som fått kombinerad behandling initialt, följt av enbart KBT, erhöll bäst resultat och nästan sju av tio personer uppgav att deras sömn nu var normal.

I KBT-behandlingen ingår rekommendationer om hur man själv kan förbättra sin sömn och information om missuppfattningar som rör sömnen.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng