Fäller reklam för ”ny” medicin som inte är så ny

Fäller reklam för ”ny” medicin som inte är så ny

Företaget skrev att nässprayen var ny trots att den varit godkänd på den svenska marknaden sedan 1991.

2 jun 2020, kl 11:01
0

Otrason är en receptfri antiinflammatorisk nässpray mot allergisk och icke-allergisk rinit. Läkemedelsverket godkände produkten för den svenska marknaden 1991 och det finns även många generika på marknaden.

Mot den bakgrunden hade en anonym anmälare en del att invända mot en annons där läkemedelsföretaget Glaxosmithkline, GSK, marknadsförde Otrason på Instagram. Annonsen, som även varit publicerad på Facebook, använde sig nämligen av formuleringen “ny antiinflammatorisk nässpray vid allergi”.

Anmälaren vände sig till informationsgranskningsnämnden, IGN, och påpekade att läkemedlet knappast kan kallas nytt.

Hänvisar till mänskliga faktorn

I det svaromål från GSK som nämnden begärde in skriver företaget att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom den felaktiga marknadsföringen. Förklaringen är enligt GSK att Otrason samtidigt lanserades i Norge där det verkligen är nytt. Den norska marknadsföringen kom av misstag att användas även i Sverige, förklarar GSK.

Företaget ”beklagar misstaget” och försäkrar att ordet ny inte längre finns kvar i någon marknadsföring av nässprayen till svenska konsumenter.

IGN konstaterar att företaget accepterat anmärkningen och fäller den felaktiga marknadsföringen. Straffavgiften är 110 000 kronor.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng