Högt förtroende men låg förväntan på apotekspersonal

De flesta svenskar tror att apotekspersonalen är kunnig och kan ge bra
information. Men bara några få förväntar sig att få någon extra hjälp
eller rådgivning vid sitt apoteksbesök. Det visar siffror från den
pågående Läkemedelskongressen.

11 nov 2008, kl 12:41
0

Vid den pågående Läkemedelskongressen i Stockholm ägnades en del av måndagen åt temat läkemedelsinformation. Diskussionerna handlade om hur det ska bli med den oberoende informationen på en omreglerad marknad.  Olika framtidsscenarior målades upp där information till patienter pekades ut som ett viktigt framtida konkurrensverktyg.

Svenskarnas förtroende för Apoteket AB är stort, det visar årligen siffror från varumärkesundersökningar vilket gynnar apoteket i en sådan situation. Men samtidigt visar siffror att kunderna har väldigt låga förväntningar på att de ska få information på apoteket.

På Läkemedelskongressen presenterade Nina Viberg från Karolinska Institutet siffror på att vi svenskar litar på apotekspersonalen och deras kompetens. I en studie bland apotekskunder som utfördes mellan 2004 och 2005 framkom att 80 procent av de tillfrågade tror att de kan få information om läkemedel på apoteket och 72 procent att personalen kan ge annan information om hälsa som kost, rökavvänjning och motion.

Kunderna hade en stark tro på att apotekspersonal kommer att kunna påverka folkhälsan i framtiden. Men bara 30 procent förväntade sig att få sådan information på ett apotek.
– Det här glappet mellan kundernas positiva inställning och låga förväntningar pekar på att just information skulle kunna bli ett bra konkurrensverktyg på en omreglerad apoteksmarknad, sade Nina Viberg.

Hon presenterade också resultat från en ny undersökning om apotekarnas syn på sig själva som hälsoinformatörer. Studien, som ännu inte är publicerad, visar genom gruppintervjuer med apotekspersonal att dessa i stor utsträckning vill delta i arbete med hälsoinformation. Problemen som framkommer är att de inte tycker satt apoteksmiljön inbjuder till privata samtal och att det är svårt att på ett naturligt sätt komma in på allmänna hälsofrågor med kunderna.

Nina Vibergs studie om apotekskunder finns publicerad i tidskriften Practical Pharmacology.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng