Hoechst Marion Roussel utvecklar flest nya läkemedel

Världens läkemedelsföretag ökar takten. Under förra året ökade antalet produkter som befinner sig i aktiv forskning och utveckling med 200 till drygt 6 000. Detta trots att många företag skär ner sina linjer för klinisk utveckling. Det framgår av en sammanställning i Scrip Magazines januarinummer.

20 jul 2002, kl 03:40
0

Dock ska man ha klart för sig att  flertalet av dessa produkter aldrig kommer så långt som till ett godkänt lanserat läkemedel. De flesta dukar under i utvecklingsfasen.
Om man delar in produkterna i behandlingsområden utvecklas flest nya produkter för neurologi. Totalt räknades
1 265 produkter hit vid det senaste årsskiftet. Det är 70 fler än vid årsskiftet 1995?1996. Knappt hälften av dessa är avsedda för behandling av Alzheimers sjukdom, Parkinsons sjukdom, stroke samt perifer och central nervskada.
Därefter följer cancermedel  (1 196 produkter) och medel mot infektioner
(1 184). 769 medel är avsedda för muskler och skelett och 726 för hjärtkärlsjukdom.


Intresse för cellväggssyntes
Kartläggningen av det mänskliga genomet har fått ett rejält genomslag i jakten efter nya läkemedel. Ser man till den aktiva substansens verkningsmekanism ligger två områden i topp: inhibering av cellväggssyntesen och proteinsyntesantagonister. 140 nya medel är under forskning och utveckling i båda grupperna.
Stor möda läggs ner för att hitta nya NSAID som i högre grad än tidigare preparat mer selektivt hämmar COX-2. 113 substanser är under utveckling. Jonkanaler är också ett hett område. 105 kalciumkanals-antagonister, 52 natriumkanals-antagonister och 48 kaliumkanals-agonister utvecklas.


Fusionerade företag flitiga
Nyligen fusionerade företag har flest produkter under forskning och utveckling. Vid det senaste årsskiftet hade Hoechst Marion Roussel 204 nya läkemedel i forskning och utveckling. Den nya schweiziska konstellationen Novartis (Ciba och Sandoz) hade 196 produkter. Därefter kommer Glaxo Wellcome och Pharmacia & Upjohn med vardera 143 produkter.
Listan domineras av europeiska och amerikanska företag. Det första japanska, Yamanouchi, finns med 72 produkter först på plats 16. Astra kommer strax därefter, plats 18 med 69 produkter.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng