Hjärtat bäst kända varumärket

I kampen om att göra sin apotekskedja känd tycks Apotek Hjärtat ligga bra till, men kunderna säger sig fortfarande välja Apoteket när man ska hämta sina receptbelagda mediciner. Allt enligt en intervjuundersökning med 400 personer.

7 apr 2010, kl 12:19
0

Det är tidningen Market som låtit ett undersökningsföretag intervjua 407 personer i Stockholm och Göteborg för att få en uppfattning om hur kända de nya aktörernas varumärken är på den omreglerade marknaden.

När det gäller
spontan kännedom, när man bad deltagarna utan hjälp säga namn på de apotek man kände till, nämnde tre av tio just Apotek Hjärtat. Kronans Droghandel och Medstop hamnade på andra respektive tredje plats.
När konsumenterna fick hjälp genom att titta på kedjornas logotyper vann Apoteket vars logga drygt 90 procent identifierade medan knappt 60 procent prickade rätt på Hjärtat.

I undersökningen
fick de intervjuade också svara på frågan var de skulle handla nästa gång. Och när det gäller de receptbelagda läkemedlen vann Apoteket. Det tolkas som att förtroendet för Apoteket är högre än för de nya kedjorna.
Men undersökningen visar också att tillgängligheten har betydelse för kunderna, 25 procent av de tillfrågade sa att nästa köp skulle ske i det apotek som låg närmast till.