Gratis antibiotika på amerikanska varuhus

Flera varuhuskedjor i USA delar sedan årsskiftet ut gratis antibiotika
till sina kunder. Det är ett sätt att hjälpa människor till bättre
hälsa i ekonomiskt tuffa tider hävdar kedjorna själva.

10 feb 2009, kl 10:39
0

I sin kamp om kunderna när ekonomin svajar har amerikanska matvarukedjor tagit till nya metoder, rapporterar nyhetstjänsten Pharma adhoc. På flera håll kan kunderna sedan årsskiftet hämta en gratiskur med antibiotika i samband med att de köper mjölk och tvättmedel.

En representant för en av kedjorna, ?Stop & Shop? säger att för ett företag som förser sina kunder med hälsosam mat som hjälper dem att hålla sig friska är det lika viktigt att hjälpa dem att bekämpa bakterieinfektioner. Just deras erbjudande marknadsförs med en omfattande reklamkampanj som pågår till mars.

Vilka typer av antibiotika som delas ut i de olika affärerna varierar men bland de vanliga är tetracyclin, ciprofloxacin, erytromycin och fenoximetylpenicillin. Vanligen är det en kur på två veckor som delas ut. Redan tidigare har andra grupper av generiska läkemedel sålts för några tior, som ett sätt att locka kunderna till sig och nu har turen kommit till antibiotika.

Kritiker menar att detta är förödande eftersom antibiotikakonsumtionen snarare borde gå ner än upp med tanke på resistensutvecklingen.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng