Felaktig indikation för syrahämmare vanligast bland lungpatienter

Det förefaller vara en svåravlivad myt att kortisonbehandling kan orsaka magsår. Det visar en studie av förskrivningen av syrahämmande medel hos patienter på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

14 feb 2002, kl 18:11
0

Bland patienter inlagda på en lungmedicinsk avdelning på Sahlgrenska i Göteborg var det relativt vanligt att patienter som behandlades med kortison också fick syrahämmande medel. Som en förebyggande åtgärd.

? Men det är en myt att man får magsår av kortison, säger docent Einar Björnsson på sjukhusets gastrosektion och ordförande i Läkemedelskommitténs terapigrupp för mag-tarmsjukdomar.

? Det är väldokumenterat att kortison inte ökar risken för magsår. Det är om man samtidigt behandlar med NSAID- medel som risken är förhöjd.

För att få en uppfattning om förskrivningen av syrahämmande medel har man på Sahlgrenska sjukhuset gått igenom indikationerna för 194 inneliggande patienter på en akutmedicinsk, två kirurgiska och en lungmedicinsk avdelning.

Det visade sig att 43-70 procent av patienterna, beroende på vilken avdelning patienterna låg, hade en felaktig indikation. Flest felaktiga hade man på den lungmedicinska avdelningen, där bara 30 procent hade en indikation motsvarande nuvarande konsensus.

Varför de felaktiga indikationerna var vanligast bland lungpatienter ska man undersöka vidare.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng