Doskortet från läkemedelsföretaget Boerhinger Ingelheim var alltför likt reklam, anser Informationsgranskningsnämnden, IGN.
Doskortet från läkemedelsföretaget Boerhinger Ingelheim var alltför likt reklam, anser Informationsgranskningsnämnden, IGN.

Fälls för reklamliknande doskort med riddare

Doskortet för en rad diabetesläkemedel saknade miniinformation och var alltför likt reklam, anser IGN.

14 Jun 2019, kl 12:02
0

Läkemedelsföretaget Boerhinger Ingelheim marknadsför fem läkemedel för behandling av diabetes typ 2, bland annat Jardiance (empagliflozin). För att underlätta för behandlande läkare att hålla koll på de olika doserna för respektive läkemedel har bolaget tagit fram ett så kallat doskort.

Enligt praxis behöver sådana doskort inte innehålla minimiinformation, det vill säga förutom läkemedlets namn och styrka även information om beredningsform, verksamma beståndsdelar, farmakologisk grupptillhörighet, indikation och varningar, med mera.

Det gjorde inte heller det pliktexemplar av doskortet som Boerhinger Ingelheim skickade in till Informationsgranskningsnämnden, IGN.

IGN gjorde dock bedömningen att utformningen av doskortet gjorde att det snarare hade karaktär av påminnelsereklam än av ett doskort.

IGN skriver bland annat att det inskickade materialet visar de fem läkemedlens produktlogotyper inklusive namn på aktiv substans. För läkemedlet Jardiance fanns dessutom i anslutning till produktlogotypen en bild med en patient som skyddas av en skuggtecknad riddare med svärd mot tre skuggtecknade drakar.

Efter försättsbladet hade varje läkemedel en egen sida med produktlogotypen och information om namn på aktiv substans, utvald information om dosering och administrationssätt.

IGN anser dock att de ”stora iögonfallande” produktlogotyperna på försättssidan och bilden med riddaren i anslutning till produktlogotypen för Jardiance ger materialet karaktär av påminnelsereklam, vilken i sådana fall ska innehålla minimiinformation.

Boehringer Ingelheim motsätter sig i ett svar nämndens bedömning och påpekar att det aktuella materialet har använts i sin nuvarande form i flera år utan anmärkning.

IGN å sin sida svarar med att bara för att IGN inte tidigare anmärkt på materialet betyder det inte att det per automatik kan anses leva upp till kraven i läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER.

Boerhinger Ingelheim anses därför att ha brutit mot regelverket och döms att betala en straffavgift om 45 000 kronor. IGN bedömer att överträdelsen är av ”normalgraden”.