Bloggkampanj gav en halv miljon vaccindoser

5 000 bloggare uppmärksammade samarbetet mellan Unicef och Apotek
hjärtat. Det innebar att Apotek hjärtat skänkte 475 000 vaccindoser.

23 maj 2012, kl 13:01
0

I mitten av april gick Unicef ut till bloggare med uppmaningen att posta en bloggpost som gav stelkrampsvaccin. För varje inlägg som publicerades skänkte Apotek hjärtat 95 doser stelkrampsvaccin för 40 kronor.

Efter bara två dagar hade målet med 2 000 bloggposter uppnåtts och då utökade man kampanjen. Totalt inbringade bloggkampanjen 475 000 vaccindoser och 5 000 bloggposter, vilket gav intäkter till Unicef samt ökad synlighet för Apotek hjärtat.
– Det är spännande att prova nya sätt att kommunicera och kampanjen är utvecklad i nära samarbete mellan Unicef och oss. Vi är mycket glada över resultatet som innebär att många fler barn nu kan få vaccin mot en infektion som kan vara livshotande, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek hjärtat, i ett pressmeddelande.