Nu börjar prövningens tid för apoteken

25 mar 2010, kl 11:50
0

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

Efter att OAB annonserat vilka köparna är av apoteksklustren så sattes
den sista spiken i kistan för Apoteket AB som dominerande samhällsägd
spelare på den svenska apoteksmarknaden. Inte ens de mest inbitna
monopolkramare kan med någon trovärdighet nu plocka politiska poäng på
att hota med en återmonopolisering. Samtidigt börjar prövningens tid för
de nya aktörerna.

En detalj i medierapporteringen kring apoteksförsäljningen som jag tycker fick alldeles för lite fokus var de vinstnivåer som OAB uppgav för sålda enheter. På en total årlig omsättning på lite över 7 miljarder låg vinsten på 300-400 miljoner. Det motsvarar alltså ungefär 5-6 % marginal. Låt mig upprepa: För varje satsad hundring kan man vänta sig 5 kr och en snart avskaffad 50-öring tillbaka. För alla er som frågat mig varför jag inte startar apotek själv så är detta den enkla varianten av svaret. Det går helt enkelt inte ihop.

Nu kanske det är tur för statskassan att inte jag la några bud på kluster för tydligen har de nya ägarna en annan, och mer positiv, bild av den framtida lönsamheten. Den totala köpeskillingen pekar på att värderingen legat på 15-20 gånger vinsten, vilket torde vara ganska högt i sammanhanget. Det betyder också, och detta är mer intressant, att alla nya aktörer räknar med att kunna göra stora förändringar för att lyfta lönsamheten till den nivå som investerarna räknat med att nå.

Vilka åtgärder som kommer att vidtas är inte svårt att förutse. Det handlar om i första hand att öka försäljningsandel och marginaler på egenvårdssortimentet och att ta marknadsandelar från annan detaljhandel på detta område. Recepthanteringen slimmas ännu mer då fokus hamnar på snabb service men också på grund av att receptvolymerna späds ut rejält på kanske 25-50 % fler apotek inom 2-3 år. Inköps- och logistikfunktioner vässas.

Åtgärderna till trots så blir den stora frågan på  fem års sikt vilka av de nya spelarna som verkligen lyckas profilera sig på ett sätt som tilltalar de framtida kunderna. Med en befarad överetablering blir marknadsandelarna än viktigare. Själv funderar jag på hur lojala majoriteten av receptkunderna är med sitt lokala apotek. Är verkligen ?bättre service? och ?mer kvalificerad rådgivning? tillräckligt för att locka över stora receptvolymer till nya apotek? Prövningens tid väntar…

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här