Apoteket AB får behålla namnet, ormsymbolen och skyddet för sin gröna färg

    9 Dec 2008, kl 17:02
    0

    Om bloggen

    Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

    En intressant detalj i det 400-sidiga dokument (exklusive bilagor) som enligt uppgift har korkat igen ett antal skrivare under dagen är varumärkesfrågan. Stefan Carlsson har tydligt uttryckt krav på att ?jag ska heta Apoteket?, och fört fram förslag om att de andra kan få dela på en nyframtagen nationell symbol.

    Regeringen går på Carlssons linje och anser att Apoteket AB bör få behålla alla sina registrerade varumärken inklusive ormsymbol, grön färg och ordet apotek/apoteket. Däremot ska även andra aktörer ges möjlighet att använda och registrera firma och varumärken där ordet apotek eller apoteket ingår, skriver de.
    Regeringen ger också Läkemedelsverket i uppdrag att utforma en nationell apotekssymbol så att allmänheten lätt ska kunna känna igen godkända apotek. Symbolen ska vara klar den 1 mars 2009.

    Den blivande apoteksägare som vill börja snickra på ett eget varumärke kan annars hämta inspiration från tävlingen som gav upphov till apotekets skyddade ormsymbol. Det nybildade  bolaget utlyste nämligen en symboltävling i februari 1972. 1176 förslag kom in, och de kunde enligt bolaget delas in i tre huvudkategorier: variationer på bokstaven A, morteln eller slutligen skålen med ormen.

    Vinnarbidraget var egentligen ett stiliserat A, men bolaget valde till slut att använda symbolen som fått andra pris. Men att skapa ett nytt varumärke är inte helt enkelt. Medan yngre farmacevter tyckte att symbolen var rätt snygg och stilistiskt ren ansåg flera äldre att den var närmast ett helgerån. Att ha ett varumärke som såg ut som en toalettstol var ju inte helt populärt och kända öknamn för det nya märket var spottkoppen och muggen.

    Åke Erdenius och Sven Borgström vid Grafisk Design AB i Västerås vann 7500 kronor för sitt tävlingsbidrag. Man kan bara gissa vad det inarbetade varumärket är värt i dag.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här