Annons

Biverkningsrapportering skiljer sig mellan länder

Konsumenter lämnar fler biverkningsrapporter än läkare i USA och
antalet rapporter ökar överlag. Men farmacevternas roll i
rapporteringen har minskat, både i USA och i Norge. Och i Norge och
Sverige sjönk det totala antalet biverkningsrapporter mellan 2006 och 2007.

12 jun 2008, kl 12:44
0

I dagarna har det blivit möjligt för svenska konsumenter att lämna biverkningsrapporter via en e-tjänst på Läkemedelsverkets hemsida men fram tills nu har biverkningsrapporteringen från allmänheten varit låg. I USA ser situationen annorlunda ut.

Under 2006 var antalet konsumentrapporter i USA för första gången fler än antalet biverkningsrapporter från läkarkåren och under 2007 ökade gapet ytterligare. Konsumenterna lämnade 174 216 rapporter under förra året, 53 216 fler än läkarna, enligt statistik från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. En större medvetenhet om läkemedelssäkerhet kan vara en förklaring till ökningen.

Även om mängden konsumentrapporter är störst har också antalet läkarrapporter stigit markant under de senaste åren i USA. Men någon motsvarande utveckling finns inte för biverkningsrapporteringarna från farmacevter.  Det totala antalet rapporter mer än tredubblades i USA mellan 1998 och 2007 medan farmacevtrapporterna endast ökade med drygt 17 procent under motsvarande tidsperiod.

I Norge har det totala antalet biverkningsrapporter sjunkit för andra året i rad, skriver Norsk Farmaceutisk Tidsskrift. Minskningen beror framför allt på att farmacevterna lämnar allt färre biverkningsrapporter. Landets farmacevter har rapporterat om biverkningar sedan 2005 men bland annat tidsbrist tros vara orsaken till den negativa utvecklingen.

Även i Sverige sjönk biverkningsrapporteringen från 2006 till 2007 men sedan 1998 har antalet rapporter ökat med cirka 56 procent, från 3 077 1998 till 4 785 förra året. Men här lämnar inte farmacevter biverkningsrapporter.
– Situationen ser olika ut i olika länder. Farmacevter i Sverige rapporterar endast reklamationer till Läkemedelsverket, alltså när konsumenten kommer tillbaka till apoteket och anser att det är något fel på produkten, säger Kerstin Jansson på Enheten för läkemedelssäkerhet på Läkemedelsverket.