Axfood tonar ned aggressivt språkbruk om nikotin

Axfood, som driver matvarukedjorna Willys och Hemköp, tillkännagav i januari i självsäkert tonläge att man efter samråd med sin branschorganisation omedelbart skulle börja sälja rökavvänjningsläkemedel i sina butiker. Men så blev det inte.

22 aug 2006, kl 11:41
0

I januari i år, sedan åklagaren dragit tillbaka sin överklagan till hovrätten i Hanner-målet, beskrev Axfood det som fritt fram att sälja rökavvänjningsmedel och lovade att förse sina butiker med nikotintuggummi och nikotinplåster.

Så blev dock aldrig fallet, och istället presenterade utredaren Anders Lönnberg i februari sitt delbetänkande om en allmän avreglering av försäljningen av nikotinmedel.

Nu tonar Axfood ned sitt aggressiva språkbruk från i vintras.

– Det har hänt saker under resans gång och nu avvaktar vi tills de nya reglerna är på plats, säger Niklas God på Axfood.

Istället lär Axfood, liksom flera andra aktörer, sannolikt börja sälja nikotinläkemedel när det nya regelverk som statens utredare Anders Lönnberg föreslagit väntas träda i kraft i april nästa år.