Apotekskunder förväntar sig inte rådgivning

De flesta kunder betraktar apoteken som en butik där man köper
läkemedel. Få förväntar sig att få rådgivning eller tips om hälsa visar
en ny avhandling från Uppsala universitet.

5 nov 2009, kl 13:21
0

Inför omregleringen har mycket fokus legat på vilken inriktning de nya apoteken kommer att få. En oro har hörts från bland annat farmacevterna själva för att apoteken ska bli säljställen istället för en del i vårdkedjan.

Men redan idag betraktar de flesta kunder apoteken som just butiker. I en avhandling som försvaras i morgon fredag vid Uppsala universitet, visar apotekaren Tobias Renberg att efterfrågan på rådgivning och hälsotips är låg bland läkemedelsanvändarna.
– Det finns olika grupper bland apoteksbesökarna och de har väldigt olika syn på vad apoteket är. Men den mest framträdande är gruppen som betraktar apoteket som en butik och som inte efterfrågar farmacevtiska tjänster, säger Tobias Renberg.

I sin forskning har han fokuserat på kundernas syn på apoteken och vad de tycker att apoteken fyller för funktion. Slutsatsen är att av de som tagit del av olika rådgivningstjänster i de flesta fall är nöjda. De känner en ökad trygghet och upplever sig stärkta av den informationen de fått. De upplevde också en ökad kunskap om sina läkemedel.

Däremot var det få som efterfrågade råd om livsstil och hälsa på apoteken.
– Då uppfattar kunderna att man glidit för långt bort från läkemedel och jag hittade intet sug efter tjänster som hade med livsstilsförändringar att göra, även om det är något som farmacevter ofta pratar mycket om, säger Tobias Renberg.

Men många hade också en luddig bild av vad tjänsterna faktiskt innebar. Forskningen visade att de som fått rådgivning inte alltid visste vad de hade deltagit i. Tobias Renberg tror inte att detta beror på dålig kommunikation utan att kunderna förväntningar spelar in. Det man inte tror ska hända uppfattar man inte.

Än så länge har inga av de nya aktörerna hört av sig för att diskutera forskningen med honom. Men Tobias Renberg tror att det finns anledningen för nya apotek att tänka till om sin inriktning.
– Jag tror att det finns efterfrågan på olika nischer bland apoteken och hittar man ett bra sätt att förmedla sina tjänster på kan vissa typer av apotek bli en del av vårdkedjan.