Apoteket Svalan hjälper kunder till rätta i informationsfloden

Det finns dock apotek som har kommit ganska långt när det gäller Internet. På apoteket Svalan i Täby startade man i mitten av november ett projekt som innebär att man har en bemannad Internetdator i apoteket som service till sina kunder. Projektet är ett samarbete mellan apoteket, biblioteket i Täby (som också har bemannade datorer) […]

24 jun 2002, kl 19:56
0

Det finns dock apotek som har kommit ganska långt när det gäller Internet. På apoteket Svalan i Täby startade man i mitten av november ett projekt som innebär att man har en bemannad Internetdator i apoteket som service till sina kunder. Projektet är ett samarbete mellan apoteket, biblioteket i Täby (som också har bemannade datorer) och Stockholms nordvästra sjukvårdsområde och kommer att pågå fram till sommaren då det ska utvärderas.
Tanken är att apotekskunder som söker information kring sin eller anhörigs sjukdom kan få hjälp att hitta uppgifterna under tiden de väntar på att bli expedierade. Men ännu har inte efterfrågan på denna nya tjänst varit så stor.
? Nej, det har inte varit så livlig trafik ännu, säger apotekare Inger Bahrd som surfar åt kunderna. Men det beror mest på att vi ännu inte har annonserat så mycket om att vi har tjänsten.
Till sin hjälp har man också startat en egen hemsida på Internet kallad
Hälsoinformationstorget
www.hitnet.nu som mest är en strukturerad länksida till andra kvalitetssäkrade informationskällor inom läkemedel och sjukvård.
De vanligaste frågeställarna har hittills inte varit patienter utan anhöriga i 60-årsåldern som är bekymrade över sina föräldrar och vill veta mer om deras sjukdomar.