Apoteket byter reklambyrå

Apoteket byter ut nuvarande byrån TBWA mot Forsman & Bodenfors.?Tonaliteten? i nya byråns kampanjer stämmer väl in på Apoteket, säger marknadsdirektör Eva Fernvall i ett pressmeddelande från Apoteket.

10 apr 2006, kl 14:32
0

Trots att Apotekets avtal med reklambyrån TBWA inte gått ut avbryts samarbetet. Sedan i höstas har Apoteket letat efter en ny samarbetspartner. Efter flera gallringar stod valet mellan Åkestam Holst och Forsman & Bodenfors, där de sistnämnda fick uppdraget.

I sitt pressmeddelande anger inte Apoteket något särskilt skäl till bytet, men i en intervju i tidningen Resumé säger Eva Fernvall att det har skett saker på TBWA som gjort att Apoteket sökt sig vidare. Bland annat har flera av dem Apoteket arbetat med slutat. Men avhopparna har inte varit med i den nya upphandlingen.
Eva Fernvall har också sagt i intervjuer att en av fördelarna med den nya byrån är att de vågat kritisera Apotekets sätt att kommunicera, och att de visat ?hur vi kan utveckla oss i butik?.
Apoteket spenderar närmare 100 miljoner kronor per år på marknadsföring.