Antikolinergika kan ge förvirring hos äldre

Demensliknande symtom hos äldre personer som använder antikolinergika kan vara en biverkan av läkemedlet. Det visar en ny studie som publiceras i dagens British Medical Journal.

1 feb 2006, kl 15:12
0

Annons

Antikolinerga läkemedel används av många äldre för att behandla irriterad tarm, inkontinens och Parkinsons sjukdom.
Det är viktigt att läkare är medvetna om att läkemedlen kan orsaka mild kognitiv störning hos äldre personer så att de inte felaktigt får diagnosen demens.

Det menar forskare i Montpellier, Frankrike som gjort en studie på 372 personer över 60 år utan demens och intervjuat dem om läkemedelsanvändning och sjukdomshistoria.

Tio procent av personerna i studien hade använt antikolinerga läkemedel under en längre tid. Dessa hade i större utsträckning kognitiva störningar jämfört med de som inte använt antikolinergika och 80 procent uppfyllde kriterierna för mild kognitiv störning. Motsvarande siffra för de som inte använde läkemedlen var 35 procent. De som visade förvirringssymtom hade dock inte någon förhöjd risk för att verkligen drabbas av demens.

Forskarna menar att kognitiva störningar hos många äldre kan bero på att personerna använder antikolinergika. Om orsaken inte upptäcks och personerna istället får diagnosen demens kan de hamna i den bisarra situationen att få ett recept på läkemedel som stimulerar kolinerga receptorer för att motverka effekten av ett antikolinergt läkemedel.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng