Annons

Annons om prostatabesvär går över gränsen

Sanofi-Aventis har fällts för sin marknadsföring av Xatral OD. Läkemedlet är receptbelagt, men företaget har haft reklamkampanjer riktat direkt mot allmänheten.

29 okt 2007, kl 13:32
0

Sanofi-Aventis marknadsför Xatral OD för behandling av
prostatabesvär på grund av benign prostatahyperplasi (BPH). Läkemedlet är
receptbelagt och får därför inte marknadsföras mot allmänheten. Men i en annons
som bland annat införts i väntrumstidningen Doktorn finns texten: ?Svag stråle
och ständigt kissnödig. Det ska du absolut inte acceptera. Det finns enkel
behandling för män som du tar en gång om dagen så att strålen förbättras.? Även
om tabletten inte nämns vid namn eller generisk benämning är annonsen utformad
så att det är tydligt att Sanofi-Aventis tillhandahåller en tablett för detta
ändamål, och annonsen är i strid med artikel 102.

Sanofi-Aventis bestrider att annonsen utgör information om
receptbelagt läkemedel till allmänheten. Avsikten har varit att informera om
att det finns behandling att få inom ett visst område, vattenkastningsbesvär.
Patienten uppmanas att ta kontakt med sin läkare samt hänvisas till en hemsida
som ger balanserad information om flera olika behandlingsmöjligheter vid
vattenkastningsbesvär.

Företaget poängterar också att det finns flera läkemedel på
marknaden mot BPH som tas en gång om dagen, och att läkemedlet således inte
behöver vara Xatral OD. Annonsen är inte utformad som att det finns endast en
behandling, utan som om att det finns behandling, skriver de. Företaget skriver också att kampanjen är avslutad och inte
kommer att återkomma i detta format.

IGM bedömer att en annons med Sanofi-Aventis som avsändare,
med uppgiften att det finns enkel behandling för män som du tar en gång om
dagen så att strålen förbättras, uppfattas naturligen av läsaren som ett
påstående om att  företaget
tillhandahåller den behandlingen. Detta även om preparatet inte nämns vid namn
eller med generisk benämning.

Företaget har därmed handlat i strid med artikel 102 och
god  sed på läkemedelsinformationens
område. Förseelsen är varken ringa eller ursäktlig och företaget åläggs att
betala en IGM-avgift om 80 000 kr.