Värdet av biverkningsrapporter från konsumenter

Kritiker tycker att konsumentens biverkningsrapporter bildar ett ovetenskapligt brus. Men om vi menar allvar med rationell läkemedelsanvändning behöver vi rapporter från samtliga aktörer, tycker Lena Westin på Kilen.

22 apr 2003, kl 10:04
0

Allmänheten rapporterar till Kilens biverkningsenhet via telefon, fax, email, Kilens hemsida, brev och personliga besök. En tacksammare grupp rapportörer får man leta efter. ?Om min erfarenhet kan bidra till att hjälpa någon annan, så har den inte varit förgäves. Tack för att du lyssnade!?



Men vad är en konsumentrapport värd, är den bara en ?terapeutisk vinst? för den enskilda eller finns det något mer? Är konsumentens rapport mindre värd än läkarens?
Under årens arbete med konsumentrapportering har än det ena än det andra argumentet framförts MOT en sådan verksamhet. Konsumentens rapporter bildar ett ovetenskapligt brus, konsumenten är okunnig och kan inte skilja på biverkning, sjukdom och annat, tycker kritikerna.
Vi frågar ? ovetenskaplig och okunnig i förhållande till vad? Vi antar att rapporterna jämförs med läkarnas. Är läkarnas spontanrapporter vetenskapliga? Är läkarna kunniga på att biverkningsrapportera? I alla fall gör de det alltför sällan. Om vi menar allvar med rationell läkemedelsanvändning behöver vi rapporter från samtliga aktörer.
Oenighet om värdet av konsumentrapportering gör dock att en gemensam databas för samtliga rapporter skulle underminera konsumentverksamheten. Det är nödvändigt att konsumentrapporteringen har en egen bas med egen profil och status ? då kan de båda systemen samverka och komplettera varandra.



För att tillvarata rapporter från både konsumenter och professionella, föreslår Kilen inrättandet av en oberoende nämnd för rationell och säker läkemedelsanvändning, med företrädare för politiker, departement, socialstyrelse, Läkemedelsverket, Kilen, sakkunniga med flera.
Konsumentrapportering är kontroversiell och ifrågasatt, men utvecklingen kan inte hejdas. Intresset för projekt och seminarier är stort såväl i våra grannländer som runt om i världen, även WHO har läkemedels- och patientsäkerhet på sin agenda. I vårt land och i många andra länder växer det fram en ökad misstro mot vården och läkarna och där är rädslan för biverkningar en viktig del. Den rädslan kan bara stävjas med ökad insyn och medverkan! Den rädslan kan bara stävjas om konsumentens röst blir hörd och räknas!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng