Annons

Studien åberopas inte nyanserat och rättvisande

Anmäld: AstrazenecaAnmälare: IGMÄrende: Annons AtacandÄrendenr: IGM W446/02Utgång: Fälld

18 nov 2002, kl 12:58
0

Under huvudrubriken anges ?Atacand skyddar hjärnan ? 28 % minskad risk för stroke?. I brödtexten presenteras studien med ?SCOPE följde nästan 5000 patienter under 3-5 år och visade en riskreduktion för icke-fatal stroke på 28 % vid behandling med Atacand jämfört med konventionell behandling?.
IGM är kritisk till att Astrazeneca i annonsen inte anger vilket mått på riskreduktion som menas. I övrigt saknar annonsen uppgift om hur den angivna riskreduktionen har räknats fram.
Astrazeneca godtar anmärkningarna och skriver att man redan uppmärksammat bristerna och försökt stoppa vidare annonsering. Man lovar att skärpa sina interna granskningsrutiner.
IGM menar att det är av yttersta vikt att alltid ange vilken slags riskreduktion som redovisas och vilken betydelse det har.
Både IGM och NBL är glasklara i sin bedömning av marknadsföring där studier presenteras endast i form av relativ riskreduktion, vilket kan ge ett överdrivet intryck. Detta kan nyanseras genom att dessutom ange absolut riskreduktion eller ?numbers needed to treat?.
Då Astrazeneca bara anger relativ riskreduktion, finns det risk att läsaren kan uppfatta denna uppgift som ett påstående om riskminskning för varje patient som behandlas med Atacand. Därför blir annonsen vilseledande och SCOPE-studien åberopas inte på ett nyanserat och rättvisande sätt vilket strider mot artiklarna 4 och 11 i regelverket. Astrazeneca åläggs att betala en IGM-avgift om 60000 kronor.n