Reklam bakom ökat läkemedelsintag

Majoriteten av alla förgiftningsfall orsakas av smärtstillande
läkemedel och samtidigt har försäljningen av dessa aldrig varit så hög
som idag. Intensiv tv-reklam är en av förklaringarna till den ökade
läkemedelsanvändningen, skriver Göteborgs-Posten.

29 maj 2008, kl 14:21
0

Under 2007 såldes 138 miljoner dygnsdoser med smärtstillande läkemedel i Sverige, enligt statistik från Apoteket ? den högsta siffran någonsin. Samma år satsade läkemedelsföretagen 314 miljoner kronor på marknadsföring av smärtstillande läkemedel i de kommersiella tv-kanalerna, enligt Göteborgs-Posten.

Flera läkare befarar att tv-reklamen leder till ökad och mer frekvent användning av smärtstillande läkemedel. Christophe Pedroletti, överläkare på barnakuten vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus, ser en ökande trend när det gäller antalet förgiftningsfall hos barn orsakade av smärtläkemedel.
– Vi ser en ökning rent generellt men framför allt när det gäller svåra förgiftningar med paracetamol som kräver avgiftningsterapi, säger han.

Giftinformationscentralen fick förra året in 5 000 frågor om smärtstillande läkemedel av totalt drygt 70 000 telefonförfrågningar. Denna läkemedelsgrupp utgjorde den vanligaste orsaken till förgiftning eller tillbud på grund av läkemedel bland barn och ungdomar, speciellt i åldersgruppen10 till 19 år där andelen var 33 procent. För vuxna låg motsvarande siffra på 20 procent, vilket var någon procent lägre än andelen förgiftningar eller tillbud förknippade med neuroleptika. 

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng