Pressmeddelande var reklam

Kammarrätten ger Läkemedelsverket rätt i det så kallade Pradaxamålet. De anser att pressmeddelandet var reklam som riktades till allmänheten.

18 nov 2013, kl 11:17
0

Det var i mars i år som företaget Boehringer Ingelheim med stöd av branschorganisationen Lif överklagade förvaltningsrättens dom om att ett pressmeddelande var att betrakta som reklam till allmänheten. Den 14 november meddelar Kammarrätten i Stockholm att de avslår överklagandet.

Det så kallade Pradaxamålet handlar om ett pressmeddelande om läkemedelet Pradaxa som företaget Boehringer Ingelheim publicerade på nyhetssajten mynewsdesk.com hösten 2011. Läkemedelsverket ansåg att pressmeddelandet var att betrakta som marknadsföring och att det dessutom riktade sig till allmänheten vilket är i strid med läkemedelslagen. Företaget överklagade först till förvaltningsrätten i Uppsala som gav Läkemedelsverket rätt vilket nu även Kammarrätten har gjort.

Innan domen från Kammarrätten kom sade branschorganisationen Lif att förutsättningarna för hur företagen arbetar skulle förändras om de fick fel. Där pågår nu ett analysarbete av domen.
– Våra jurister tittar på den nu och vi har inga kommentarer på den än, säger Jan Ström, kommunikationsdirektör på Lif.

Kammärrätten skriver i sin dom att texten i pressmeddelandet är så positiv att den är att betrakta som marknadsföring och inte som information. Texten innehåller ett stort antal positiva omdömen om Pradaxa och det anges inte några biverkningar eller andra nackdelar med läkemedlet. Kammarrätten har också fäst särskild vikt vid att Pradaxa jämförs med en konkurrerande produkt för vilken företaget tar upp biverkningar och negativa aspekter.

Dessutom menar rätten att informationen är publicerad på ett sätt som gör att den är att betrakta som riktad till allmänheten, trots att det låg under en flik med rubriken ”press”. Kammärrätten menar att det enligt ett EU-direktiv bara finns två grupper av mottagare; allmänhet och personer med behörighet att förskriva eller lämna ut läkemedel. Att journalister skulle utgöra en egen tredje grupp finns inte beskrivet menar rätten och anser att de hör till allmänheten.

Företaget kan nu om de vill, överklaga domen till Högsta förvaltningsrätten inom tre veckor.

Bekgrund

• Boehringer Ingelheim publicerade i maj 2011 ett pressmeddelande på www.mynewsdesk.com om att företaget sökt lägre pris för Pradaxa.
  •  Läkemedelsverket beslutade att förbjuda pressmeddelandet i september. Förbudet var förenat med ett vite om 750 000 kronor. Myndigheten menade att pressmeddelandet var att betrakta som marknadsföring och att det riktade sig till allmänheten, vilket strider mot läkemedelslagen.
  • Läkemedelsföretaget överklagade i oktober 2011 förbudet till förvaltningsrätten i Uppsala.
  • I februari 2013 meddelade rätten av man avslår Boehringer Ingelheims överklagande.
  • Förvaltningsrätten gör bedömningen att pressmeddelandet är att betrakta som marknadsföring och att journalister är att betrakta som allmänhet, då de inte i den rollen har förskrivningsrätt eller rätt att lämna ut läkemedel. Förbudet enligt läkemedelslagen anses inte heller strida mot svensk nationell rätt eller EU-rätt. Företaget med stöd av Lif överklagar till Kammarrätten.
  • I november 2013 avslår Kammarrätten i Stockholm överklagan från Boehringer Ingelheim.
Petra Hedbom
Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se
Föregående artikel Bra förutsättningar för uppföljning
Nästa artikel Brittiska experter vill ha snabbare tillgång