Patientmakt sätter press på industrin

En av tre patienter kräver ett specifikt läkemedel av sin läkare, visar en undersökning från 15 länder. Läkemedelsföretagen måste ändra strategier för att nå konsumenten direkt uppmanar undersökarna Cap Gemini Ernst & Young.

19 jun 2003, kl 15:30
0

En fjärdedel av tillfrågade personer ansåg inte att de fick tillräcklig information från läkaren och två tredjedelar av personerna söker regelbundet mer information om sjukdom och läkemedel på egen hand för att vara säkra på att de får bästa möjliga behandling. Det visar en undersökning av mer än 5500 personer i USA och Europa. 4042 av de personer som svarat på undersökningen var konsumenter. Läkare och personer från läkemedelsindustrin var också representerade.

Undersökningen är utförd av Cap Gemini Ernst & Young som menar att resultaten visar att läkemedelsbolagen behöver utveckla strategier för att möta patienternas behov av information. En tredjedel av svarande ville ha mer direktkontakt med den farmacevtiska industrin för att få mer information och lära sig mer om nya behandlingar.

Förhållandena mellan läkare och läkemedelsindustrin blir mer spända enligt undersökningen. Nära två tredjedelar av läkarna är bekymrade över att industrin inte håller dem informerade om vilken information företagen ger till patienterna. 38 procent av läkarna hade också medvetet bestämt sig för att spendera mindre tid med läkemedelskonsulenter än de gjorde för två år sedan. Däremot visar undersökningen att läkarna vill utveckla ett mer öppet och ärligt förhållande till läkemedelsindustrin.