Ökad granskning av reklam ger utfall

Läkemedelsverket har sedan 2006 ett ökat tillsynsansvar för
marknadsföring av läkemedel. Arbetet har gett resultat och antalet
anmärkningar till företagen har mer än fördubblats.

11 mar 2009, kl 11:24
0

Antalet anmälningar om läkemedelsreklam ökade från 71 år 2007 till 106 stycken förra året. Enligt Ragnhild Johnsson, utredare på inspektionsenheten, beror detta till stor del beror på ökade arbetsinsatser.
– Vi bedriver en mer aktiv spaning nu än tidigare och jag arbetar heltid med tillsynsarbete, säger Ragnhild Johnsson.

Av de 106 ärenden som granskades under 2008 ledde 67 stycken till påpekande till ansvarigt företag. I 17 fall av dessa rättade sig inte företagen efter Läkemedelsverkets rekommendationer och fick böter. De flesta av anmälningarna initierades av Läkemedelsverket själva men andra flitiga anmälare är privatpersoner, företag och anställda inom hälso- och sjukvården.
– Av de omkring 15 anmälningar som kommit hittills i år har de flesta varit från andra än oss själva, säger Ragnhild Johnsson.

Enligt henne handlar de flesta överträdelserna om att företagen i reklamen inte är tydliga med att det handlar om ett läkemedel eller att de påstår saker som inte är förankrade i produktresumén. Under det gångna året har verket haft fokus på marknadsföring i veckopressen men 2009 riktas uppmärksamheten mot reklam i tv.

Traditionellt i Sverige är det läkemedelsindustrins egna organ, Nämnden för bedömning av läkemedelsreklam, NBL, och Informationsgranskningsmannen, IGM, som övervakar reklam för läkemedel. Sedan ett EU-direktiv 2006 har även Läkemedelsverket ett ökat ansvar.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng