Annons
E-handeln dalar men inte hos nätapoteken
Foto: Istock

E-handeln dalar men inte hos nätapoteken

Apotekshandeln online växte med 21 procent under det andra kvartalet i år trots nedgång för e-handeln i stort.

3 okt 2023, kl 10:49
0

Annons

Nätapoteken är “en tydlig utstickare” bland e-handelsbranscherna. Det skriver Postnord i E-barometern för det andra kvartalet 2023.

I ett läge när e-handeln totalt minskade med fyra procent jämfört med samma period i fjol, ökade apotekshandeln online med 21 procent.

Bygghandeln minskade mest

“En svag kronkurs, en lågkonjunktur som inte ser ut att vända upp i närtid och en potentiell elbrist vid horisonten gör att framtiden inte ser alltför ljus ut”, kan man läsa i rapportens inledning.

Och de följande rapportsidorna visar många exempel på hur det ekonomiska läget får oss att hålla hårdare i pengarna och handla mindre online.

Den bransch som det gick allra sämst för var e-handeln med byggvaror som minskade med 19 procent jämfört med andra kvartalet 2022. Det anses bland annat bero på att vi inte byter bostäder lika mycket som tidigare just nu.

Nätapoteken mot strömmen

E-handeln med böcker och andra media minskade med sju procent, hemelektronikhandeln med fem procent, handeln med dagligvaror med tre procent och handeln med möbler och heminredning även den med tre procent.

Det var tre branscher som inte gick back. Försäljningen av sport- och fritidsprodukter ökade med en blygsam procent och klädförsäljningen med två procent.

Men så har vi nätapoteken, utstickaren, som ökade med 21 procent.

Står emot svängningar

Varför går det då så bra just för den branschen?

Rapporten pekar på flera förklaringar. För det första står nätapoteken emot konjunktursvängningar bättre på grund av reglerade priser på receptläkemedel och en stabil efterfrågan.

För det andra köper konsumenterna allt fler varor som inte är apoteksvaror via onlineapoteken. Handelsvaror, alltså de varor som inte är läkemedel, står för 41 procent av försäljningen online.

Prisskillnad viktig faktor

De kunder som hittat till nätapoteken förblir också, enligt rapporten, ofta trogna e-handelskunder. Dels för att de tycker det är smidigt att handla på nätet och dels på grund av prisskillnaderna mellan e-apotek och fysiska apotek.

“Priset är konsumentens största fokus just nu, vilket blir ytterligare en fördel för apotekshandeln online”, framhåller rapporten.

E-barometern är ett samarbete mellan Postnord och företaget HUI research. De följer e-handelns utveckling genom rapporter som publiceras en gång per kvartal. Varje rapport bygger på både insamling av information från detaljhandelsföretag och ett antal konsumentundersökningar.