Merck gav ut falsk tidskrift

Ett av världens största förlag för vetenskapliga tidskrifter, Elsevir, har gett ut en reklamprodukt gjord av läkemedelsföretaget Merck. Men att tidskriften var en reklamprodukt framgick inte.

8 maj 2009, kl 12:50
0

Den liknande på alla sätt en klassisk traditionell vetenskaplig tidskrift, The Australasian Journal of Bone and Joint Medicine.

Men har
det nu visat sig, det var en reklamprodukt som läkemedelsföretaget Merck finansierade. Företaget har betalat ett av världens största förlag, Elsevir, ett okänt belopp för att ge ut reklamprodukten.

Tidskriften utgav
sig för att ha en redaktion och peer-review system, det vill säga att oberoende experter läser artiklarna innan de publiceras. Inget av det visade sig stämma.
Artiklarna var istället hopklipp av gamla artiklar som ofta beskriver Mercks produkter i positiva ordalag.
? Jag har sett mycken kreativitet i läkemedelsföretagens marknadsföring, men detta var ett nytt grepp också för mig, kommenterar Peter Lurie på Public Citizen i reklamprodukten i Scientist.

Tidningen har
enligt the Scientist lurat också rutinerade forskare och läkare att tro att de läst en traditionell vetenskaplig tidskrift.
Genom att ge ut tidningen har Merck, sedan den började komma ut 2003, kunnat referera till artiklar i den när företaget marknadsfört sina läkemedel.
?Som en artikel i The Australasian Journal of Bone and Joint Medicine skriver? och så vidare.

Förlaget Elsevir
säger till the Scientist att man önskat att man tydligare talat om att tidskriften var sponsrad.
The Australasian Journal of Bone and Joint Medicine är nu nedlagd.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng