Efter drygt åtta månader med nya apoteksaktörer på marknaden är det många konsumenter som inte kan skilja på de olika varumärkena. Enligt en undersökning som gjorts av branschtidningen Market visar att tre av tio inte minns vilken kedja de besökte senast.
Mest känt är inte helt oväntat Apoteket AB följt av Kronans Droghandel som är den tredje största kedjan med 173 apotek. Men det var bara 30 procent av de tillfrågade i undersökningen som kände till Kronans Droghandel, rapporterar Svenska Dagbladet. Apotek Hjärtat, som är den näst största efter Apoteket AB med 245 apotek, var känt bland 26 procent av de tillfrågade.
Doc Morris och Ica Cura har konsumenterna låg kännedom om, bara 3 procent kände till de båda. Mest okänt i undersökningen var Åhlens apotek som bara 1 procent visste fanns.
Undersökningen mäter också vilka kedjor som ökar mest i kännedom. Där ligger Apoteksgruppen högst som ökade med över 300 procent i kännedom sedan april. Men fortfarande är det bara 6 procent av konsumenterna som känner till dem.

