Annons

Kampanj mot nätapotek KO-anmäls

Läkemedelsverkets kampanj som ska varna för nätapotek är för lik riktig
reklam. Det menar två personer som nu anmält kampanjen till
Konsumentombudsmannen, KO.

3 nov 2008, kl 11:40
0

Läkemedelsverket genomför sedan ett par veckor en kampanj i tidningar, tv och på internet. Syftet med kampanjen är att visa på riskerna med att köpa läkemedel över internet. Nu har två personer anmält Läkemedelsverket till KO. Anmälarna har båda trott att Crimemedicine varit ett riktigt företag som säljer illegala läkemedel och anmäler kampanjen för att ha en otydlig avsändare som lätt kan missuppfattas.
– Vi hade inte kunnat göra en kampanj som skulle ruska om människor och väcka uppmärksamhet utan att göra någon upprörd, det hade varit ett misslyckande, säger Läkemedelsverkets kommunikationsdirektör Ursula Forner.

Som en del i kampanjen har verket startat det fiktiva nätapoteket crimemedicine.com. Vid en första anblick sidan ut att tillhöra ett företag som säljer billiga läkemedel av alla de slag. Men den som klickar på en länk får istället för erbjudanden ta del av obehagliga historier om riskerna med att beställa läkemedel på nätet.

Både hemsidan och övriga delar av kampanjen har fått kritik för att lätt kunna misstuppfattas vilket de två anmälarna hävdar. De båda anmälarna hade, innan de gjort sina anmälningar, ringt runt till myndigheter för att varna för det oseriösa företaget och först då förstått att Läkemedelsverket låg bakom kampanjen. Det är inslagen i tv som de båda har missuppfattat. Men Ursula Forner menar att kampanjen fyller sitt syfte.
– Folk dör av läkemedel som de köpt på nätet vilket är ett jätteproblem. Ii och med kampanjen har frågan fått den uppmärksamhet den kräver. Det är oturligt att folk inte förstår kampanjen, men dessa är inte vår målgrupp. Vi vänder oss till är människor som kan tänka sig köpa och i målgruppen tror jag att kampanjen fyller sitt syfte 

KO kommer inte att ta upp ärendet eftersom kampanjen inte är en marknadsföring utan en informationskampanj.