Annons

Inget nytt informationscentrum hos Läkemedelsverket

Den producentoberoende informationen om läkemedel som Apotekets
kundcentrum idag sköter ska tas över av Läkemedelsverket. Det är
regeringens plan, men Läkemedelsverket räknar inte med att
starta något nytt centrum.

12 dec 2008, kl 12:41
0

Annons

I regeringens lagrådsremiss står det att den producentoberoende informationen om läkemedel dels ska skötas av apoteken, dels av Läkemedelsverket. Bland annat står det i remissen att Läkemedelsverket ska upprätta en så kallad nationell läkemedelsupplysning. Regeringen utgår ifrån Apoteket AB:s siffror från Kundcentrum som visar att de utför mycket rådgivning om både receptfria och receptbelagda läkemedel. I snitt lägger Kundcentrum 735 arbetstimmar per vecka på att svara på frågor om receptbelagda läkemedel. Det är mer än vad man kan kräva av enskilda apotek, menar regeringen som löser frågan genom att ge Läkemedelsverket uppgiften.
? Det är mycket tydligt att vi kommer att få ett utökat ansvar för den producentoberoende informationen, men exakt hur det uppdraget kommer att se ut och hur vi kommer att organisera det är inte klart ännu, säger Ursula Forner, informationsdirektör på Läkemedelsverket.

Enligt Ursula Forner finns det i dagsläget inga planer på att starta en ny renodlad upplysningstjänst från Läkemedelsverket, utan uppgiften ska lösas inom befintlig organisation.
? Det handlar inte om att vi ska ta över hela det uppdrag som Apotekets kundcentrum har skött, vi vet ännu inte hur många frågor det kommer att handla om. Sannolikt kommer ju apoteken sköta mycket av detta själva, så vi ser inte att vi behöver lägga in alla de timmar som Kundcentrum lägger på detta idag, säger Ursula Forner.
? Vi vill inte skaffa oss en för stor kostym från början, utan vi måste se hur stort det här uppdraget blir och organisera oss utifrån det.

Eventuellt kan uppdraget också skötas tillsammans med Sjukvårdsrådgivningen.
? Vi för diskussioner med dem, men vi har ju olika huvudmän, det är ju landstingen som sköter den, så det är inget som är klart med det ännu, säger Ursula Forner.

Under de år som Apoteket haft sitt kundcentrum har de byggt upp en stor databas med frågor och svar, är det något som ni kommer att få ta över?
? Det ska vi också titta på.

Kommer ni ha en organisation klar för detta den 1 juli?
? Ja, det måste vi ju ha om det är det som blir vårt uppdrag.