Annons

?I den bästa av världar borde vi förbjuda marknadsföring?

För några veckor sedan var Joel Lexchin i Sverige för att föreläsa. Läkemedelsvärlden passade på att diskutera läkemedelsreklam med denne skeptiker, som på WHO:s uppdrag satt samman en databas om marknadsföring av läkemedel.

19 okt 2004, kl 18:23
0

Joel Lexchin är akutläkare och adjungerad professor vid School of Health Policy and Management vid York University i Toronto, Kanada. Databasen kring marknadsföring av läkemedel finns på www.drugpromo.info och är ett samarbetsprojekt mellan Världshälsoorganisationen WHO och Health Action International.

Vad vill ni uppnå med databasen?

? Vi vill låta en bred användarskara få tillgång till den information som finns runt marknadsföring av läkemedel. Men allra mest vill vi försöka förbättra marknadsföringen, så att den blir mindre vilseledande, så att läkemedelsförskrivningen blir bättre.

Är du en marknadsföringsexpert?

? Jag har arbetat i 20 år med att analysera innehåll i reklam för att se om reklam ger bättre förskrivning. Jag har själv forskat i ämnet för att se hur företagens marknadsföring går till, vilka källor man hänvisar till, om det är kliniska prövningar eller ?data on file?, vilken kvalitet källan har, hur fördelarna presenteras och om det görs genom absolut eller relativ riskreduktion eller genom ?numbers needed to treat?.

Skiljer du dig från dina kollegor på något sätt?

? Jag träffar inga konsulenter och jag tar inte deras material. Jag försöker undvika information som kommer från företagen. Vill jag ha information om deras läkemedel söker jag på Medline eller läser den medicinska litteraturen.

Ni skriver på hemsidan att det behövs mycket utbildning om marknadsföring.

? Vi vill att läkare, sjuksköterskor och apotekare ska förstå vad företagen gör när de marknadsför, att de ska kunna tolka reklamen och förstå det verkliga budskapet. Om de träffar företagens konsulenter vill vi att de ska förstå hur de arbetar, att de oftast inte lämnar ut säkerhetsinformation om det inte specifikt efterfrågas, att de oftast inte delar ut jämförande info om det inte efterfrågas etcetera.

Kan vi lita på marknadsföringen idag?

? Jag tror inte att vi kan det. De ljuger inte i sina annonser men de ger inte hela bilden. De förstärker de positiva bitarna medan information om biverkningar och säkerhet ges i liten textstorlek i nedre högra hörnet. Min lösning är att undvika marknadsföringen, men kan man inte det måste man förstå dess begränsningar och problem.

Hur borde läkemedel marknadsföras, enligt dig?

? Biverkningar och fördelar borde presenteras lika mycket. De ska inkludera jämförelser med andra läkemedel, kostnaden ska nämnas och de ska använda absolut riskreduktion eller ?numbers needed to treat?. I dag finns ingen belöning för dem att göra det. Vi måste göra det ekonomiskt intressant för företagen att läkemedel förskrivs på rätt sätt, till exempel i våra subventionssystem.

Ska vi förbjuda marknadsföring?

? I en perfekt värld skulle jag det, men vi kan inte säga till företagen att de inte får marknadsföra sina läkemedel. Men vi kan göra läkarna mindre intresserade av marknadsföring eller mer skeptiska till den. Om till exempel middagar och resor som betalas av företagen blev skattepliktiga tror jag intresset skulle minska.

Företagen har ju gjort mycket forskning, de har mycket information och data om produkterna? Ska de inte få prata om det?

? Självfallet, de ska få presentera informationen, men på ett riktigt sätt med all information och inte undanhålla information som till exempel Glaxosmithkline gjort med Paxil (paroxetin/Seroxat, reds anm) i USA. Vi behöver ett regelverk, med en oberoende övervakning, med kännbara straff. Annars fungerar det inte.